'Ik wist niet dat Marokkanen zo... leuk zijn'
Arabische en westerse cultuur komen samen bij festival Atlas Electronic
Volg de Volkskrant
Het vierdaagse festival is een initiatief van Karim Mrabti (26), die in Barcelona woont en al sinds zijn 16de feesten organiseert, en dj-vrienden Khalil Ryahi (32) en Steven Pieters (33) van Triphouse Rotterdam. Zij haalden de Amsterdamse feestorganisatie Cartel erbij, de dj's van het Londense feest Secretsundaze en cross-overartiesten van het Marokkaanse platenlabel Cosmo Records. Kortom: een waaier aan Europese en Marokkaanse acts. Ook werd Red Light Radio (normaal gehuisvest in een peeskamertje op de Amsterdamse Wallen) uitgenodigd om live dj-sets uit te zenden.
Veel Nederlanders vragen zich af: kan ik daar wel drinken?
Ter plaatse werden feestprofessionals al wel in een vroeg stadium betrokken bij de organisatie en programmering. Er wordt gestreefd naar een gemêleerd publiek: de helft uit Europa, de helft uit Marokko en omringende Arabische landen, in de hoop zo westers dancekolonialisme te voorkomen. Dat verwijt krijgt bijvoorbeeld AfrikaBurn, een spin-off van het Amerikaanse hippiefestival Burning Man. Op blogs klaagt men dat AfrikaBurn in de afgelegen woestenij van Zuid-Afrika een invasie veroorzaakt van witte hippies. In een sfeerfilmpje van de vorige editie is minutenlang geen persoon met een kleurtje te zien.
GNAWA-GROEPEN
Ik wist niet dat Marokkanen zo... leuk zijn
Tussen (maar ook tijdens) de sets van jonge Arabische dj's treden traditionele gnawa-groepen op: oude mannetjes met diepe rimpels en een fez op het hoofd. Ze zingen Afrikaanse, door de islam geïnspireerde liederen, begeleid door trommels, ijzeren castagnetten en een luit. De lokale 'Marrakchi' kunnen de repetitieve mantra's moeiteloos meezingen, maar zet er een housebeat onder en iedereen gaat uit zijn dak. De jongens van Red Light Radio melden ondertussen dat men in Amsterdam wild wordt van wat ze op de radio horen en op de livestream zien.
Atlas Electronic raakt de juiste snaar. De Nederlanders komen in aanraking met muziek die ze niet goed kennen en de Marokkanen zien voor hen bekende klanken opgetild worden tot iets veel spannenders - magisch zelfs. In de zwoele buitenlucht klinken de beats gewoon lekkerder dan in een trashy toeristenclub in het centrum. Adembenemend mooi is ook de videokunst die achter de dj op de muur van het amfitheater wordt geprojecteerd. We zien getekende Arabische gezichten door abstracte figuren flitsen en soms gaat zelfs het hele amfitheater dansen door de laserstralen.
ZELFVERTROUWEN
De Rode Stad kent twee grote kunstevenementen - de Marrakech Biennale en het Festival International du Film de Marrakech - maar naast Atlas zijn er in Marokko slechts twee andere festivals met elektronische muziek: Oasis (16 t/m 18/9 in Marrakech) en Moga, dat in oktober voor het eerst wordt georganiseerd in de kuststad Essaouira.
'We zijn dus pioniers', zegt Steven Pieters van Atlas. Een contrast met Nederland, waar jaarlijks achthonderd festivals plaatsvinden - daar kom je amper tussen. In Marokko hebben ze de ruimte en kunnen ze bezoekers een unieke ervaring bieden. Die is trouwens alleen weggelegd voor de Europeaan met een flink vakantiebudget en de Marokkaanse bovenklasse. De passe-partouts (vanaf 100 euro) en de consumpties zijn prijzig (2,80 euro voor een biertje, 8 euro voor een hamburger). De gemiddelde Marokkaan kan zich alleen een dagkaart veroorloven (45 euro).
Dance is een van Nederlands grootste exportproducten. ING berekende dat de exportwaarde sinds 2008 jaarlijks met 50 procent toeneemt. Als het groeitempo doorzet, komt de exportwaarde in 2016 uit op 218 miljoen euro, zo blijkt uit het onderzoek. In het buitenland kennen feestgangers Nederland vooral van feesten als Sensation en commerciële dj's als Armin van Buuren, Hardwell, Martin Garrix en Afrojack. In de topvijf van 's werelds beste dj's staan vier Nederlanders.
Hier is de djellaba cool, in plaats van: oei, die is vast geradicaliseerd
Battle of the festivals
De locatie van Atlas was snel gekozen. Festivaldirecteur Karim Mrabti stuitte via Airbnb op Villa Janna, gelegen in de Palmeraie, een klein half uur rijden van het drukke centrum. De uitgestrekte ecolodge is gebouwd met natuurlijke materialen: de grassprieten steken nog uit de verharde zandmuren. Er zijn terrassen, houten loopbruggen, roodbruine koepels, een flink zwembad en een imposant amfitheater. De aardetinten van dit festivalterrein geven de muziek extra warmte, in tegenstelling tot de sfeer van zo'n koude industriële loods. Het sluit dus perfect aan bij het gevoel van Atlas.
De organisatie verliep wat minder soepel - welkom in Marokko. Pieters en Ryahi vertellen over de tergende bureaucratie, dat ieder document moest worden ondertekend én gestempeld. Een bevestiging per e-mail betekent hier niks. 'Je moet ook eerst toestemming vragen bij de commissaris van de koning', zegt Ryahi. 'Elke stad heeft er een en die staat boven de burgemeester. Hiërarchie is hier zo belangrijk.' En dan is er nog de kwestie alcohol. Je mag niet te dicht in de buurt van een moskee drank serveren. Als besloten evenement heeft de organisatie een drankvergunning gekregen, maar alle automobilisten moeten bij vertrek een blaastest doen, om te voorkomen dat ze dronken de weg op gaan.
TEGENVALLERS
Er zijn op de eerste editie van dit meerdaags festival in Marokko wel kinken in de kabel. De pinautomaten werken niet en er is veel gedoe met de shuttles die bezoekers van en naar de resorts moeten brengen. Het weer werkt evenmin mee. Niks brandende zon, zoals de dagen ervoor, maar bewolking en zelfs een spatje regen - een Nederlandse vloek? Ook de kaartverkoop valt tegen: ongeveer vijfhonderd bezoekers per dag, terwijl er ruimte is voor vijftienhonderd man.
Volgens Karim Mrabti moeten de Marokkanen nog wennen aan het concept van een dancefestival. Ook konden ze als nieuw festival in een nieuw land de lokale bevolking niet lekker maken met filmpjes en foto's van eerdere edities. Anderzijds denkt Mrabti dat veel Nederlanders nog huiverig zijn om naar een festival in islamitisch land te vliegen. 'Ze vragen zich af: kan ik daar wel drinken?' Toch is de organisator optimistisch: de kosten zijn gedekt (dankzij spaargeld en leningen bij vrienden) en met de lessen die ze hieruit trekken, organiseren ze volgend jaar gewoon weer een nieuwe editie.
Ik was verbaasd dat er in Marokko veel progressieve mensen zijn
Wat het meest ontroert, is de trots waarmee de Marokkaanse Nederlanders op het festival rondlopen. Khalil Ryahi omschrijft het als een 'homecoming' en een 'trip to the mother land'. Hier is de djellaba cool, in plaats van: oei, die is vast geradicaliseerd. Hier kun je Arabisch spreken zonder boze blikken van Henk en Ingrid. Op Atlas Electronic kunnen deze jongeren hun vrije, westerse moraal en hun liefde voor feesten en dancemuziek moeiteloos verenigen met hun kleurrijke culturele achtergrond. Zo zit Karim Mrabti bij het openingsconcert met zijn hele familie op de tribune. Hier heeft hij een heel jaar naartoe gewerkt. Dan fluistert zijn moeder tegen hem: 'Ik ben zo trots op je.'
Video van Atlas Electronic --- Hier ---
Geen opmerkingen:
Een reactie posten