vrijdag 30 november 2012

Tomas Van Den Spiegel is 'De slimste mens ter wereld


Tomas van den Spiegel is een van de beste basketballers die Belgie de laatste 10-15 jaar heeft voortgebracht. Hij speelt nu voor BC Oostende, en daarvoor speelde hij bij een aantal van de grootste clubs uit Europa. Hij is een dragende kracht in het Belgische NT, dat de laatste jaren flink aan de weg timmert, en op de laatste Eurobasket deelnam. Uit het onderstaande bericht blijkt dat hij veel meer is dan 'slechts' een goede basketballer. Voor zover ik weet was Tomas een goede bekende van mijn vriend Rob Meurs, dus ik hoop hem ooit op een Rob Meurs Memorial Evenement deel te zien nemen..!

Tomas Van Den Spiegel is 'De slimste mens ter wereld'

tv-en-film Donderdag 22 november 2012 - 22u25

De winnaar van 'De slimste mens ter wereld' is bekend: in de bloedstollende finale heeft basketbalspeler Tomas Van Den Spiegel zich zopas tot winnaar van het elfde seizoen gekroond. Hij versloeg Magali Cobbaert en Otto-Jan Ham.
Tomas Van den Spiegel© Thomas Sweertvaegher
Tomas Van Den Spiegel «Ik had nooit gedacht dat ik voorbij Magali zou geraken: ze weet gewoon álles.
 » Ik ben wel geschrokken van mezelf. Ik heb meegedaan omdat het me leuk leek, helemaal niet om vaak te winnen of zo, maar toen ik daar zat, kwam mijn competitiereflex naar boven. De drive, de focus, het was er plots allemaal. En dat had ik totaal niet verwacht.
 »Op voorhand vroeg ik me nog af hoe ik zou overkomen - je wil toch dat de mensen je een toffe pee vinden - maar dat kon me plots niks meer schelen. Alleen winnen telde nog. Gedroeg ik me als een klootzak? Als een droogstoppel? So be it. Normaal ben ik los en goedlachs, maar niet in 'De slimste mens', vrees ik. Andere kandidaten hielden duidelijk wél rekening met hun imago, en dat begrijp ik, maar voor een topsporter is het blijkbaar onmogelijk om een spelletje te spelen en níét te willen winnen. Kijk naar 'Eeuwige roem', daar zie je dat toch ook?
 »Winnen is een way of life: ik ben achttien jaar lang met niks anders bezig geweest. Knokken, vechten, overleven... Basketbal mag dan wel een ploegsport zijn, aan de top moet je het toch vooral zelf doen. Ik was zeventien, eerstejaarsprof, en een oudere ploegmaat zei: 'Je zult wel zien, vanaf nu is het a single man's game.' Toen kon ik dat niet geloven, maar hij heeft gelijk gekregen. Je moet aan jezelf denken, hard zijn - over lijken gaan, zoals dat dan heet. Zonder dat overlevingsinstinct hou je het niet vol.»
HUMO Je laat uitschijnen dat je zonder ambitie aan 'De slimste mens' bent begonnen. Ben jij dan één van die uitzonderingen die zich níét heeft voorbereid?
Van Den Spiegel «Amper. Ik ben er wel mee begonnen, van de ene Wikipedia-pagina naar de andere springen, maar ik ben opgehouden omdat het me te veel demotiveerde. Ik werd  voortdurend geconfronteerd met dingen die ik niet wist, en dat was echt niet goed voor mijn zelfvertrouwen. Eén prentenboek over de kunstgeschiedenis heb ik wel helemaal doorgenomen: ik wist er wel iets van, maar ik moest toch veel opfrissen. En ik heb ook elke dag de krant gelezen, maar dat doe ik sowieso.»
HUMO Jij weet dus écht veel.
Van Den Spiegel «Dat zeggen ze toch vaak: 'Man, wat jij allemaal onthoudt!' Zelfs onbelangrijke dingen sla ik bijna meteen op, zonder het te willen. Soms heb ik één keer iets gelezen en weet ik het jaren later nog. En ik heb de voorbije tien jaar érg veel gelezen, ook op internet. Ik woonde in het buitenland, en ik had lange tijd geen kinderen en dus veel tijd voor mezelf.»
HUMO Sam De Graeve, eindredacteur van het programma, was het al opgevallen dat sporters tactisch meestal heel goed spelen. Dat bleek ook bij jou: al in je eerste finale liet jij handig je seconden zakken.
Van Den Spiegel «Op het gevaar af pretentieus te klinken: de finale vind ik nog het makkelijkste onderdeel van de hele quiz. Over geen enkel ander onderdeel van het spel heb je zo veel controle, tenzij je tegenstander bijna alles goed antwoordt, natuurlijk.»
Uit: Humo 3760 van dinsdag 25 september 2012

Enkele fragmenten van Tomas Van Den Spiegel in 'De slimste mens ter wereld'

 

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten