donderdag 20 december 2012

Henk Pieterse in steeds hogere sferen (bij de EO met Freek de Jonge), maar wel over een triest onderwerp: 'Pesten'

'Ik pluk pesters er zo uit' (19 december 2012)

'Op school lachte ik mee als ze me lange dweil noemde, maar het deed me heel veel. Ik kwam op een punt dat het voor mij niet meer hoefde', vertelde oud-profbasketballer Henk Pieterse woensdag in Dit is de Dag.

Pieterse geeft al zes jaar anti-pestclinics op middelbare scholen. Hij vertelt over zijn eigen pestverleden en leert leerlingen basketballen. 'Ik pluk pesters er zo uit. Ik probeer er wat humor in te gooien, want als ik te diep ga, dan word ik emotioneel.' Pieterse krijgt veel positieve feedback van ouders: het werkt.

Tim Ribberink
Pestgedrag staat maatschappelijk weer vol in de belangstelling nadat enkele zelfdodingen na pestgedrag de landelijke media haalden. De berichten over de zelfdoding van Tim Ribberink en Fleur Bloemen kwamen als mokerslag voor Henk Pieterse. 'Ik kan er bijna niet over praten', zegt hij terwijl hij vol schiet. De boomlange basketballer heeft het idee dat kinderen vaak onderschatten wat hun 'treiterijen' teweeg brengen.

Redding
'Basketbal heeft me gered. Mijn nieuwe gymleraar wees me op m'n zestiende op de sport. Op het veld werd ik voor het eerst weer gewoon bij mijn naam genoemd. Ik voelde me heel veilig binnen de lijnen van het basketbalveld'. Momenteel is de oud-profbasketballer bezig een campagne op te zetten om met een aantal sterke sporters zoals bokser Peter Aerts langs scholen te gaan.. 'Pak ons maar, in plaats van die kwetsbare kinderen. Dat is de boodschap'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten