zaterdag 21 september 2019

MEMORIAM GRIETJE PASMA DOOR AART DEKKER: Twee Markante Momenten met Grietje Pasma(28 maart 1952 – 10 augustus 2019)

Even Stilstaan bij het overlijden van Grietje Pasma(28 maart 1952 – 10 augustus 2019)


Ik had het in eerste instantie helemaal gemist, maar Maarten van Gent wees met er een aantal weken geleden op; op 10 augustus 2019 overleed Grietje Pasma – een grote naam uit de vroege dagen van het Groningse Basketball, bij Donar, maar ook ver over de grenzen van het Basketball.

Mijn meest markante momenten met Grietje waren in:


1993 – ik had altijd al ideeën te over voor het in en buiten clubverband verbreden van de basis van het Nederlandse Basketball. Vroeg in de zomer voor de Olympische Spelen van Barcelona – die met het originele Dream Team! – deed ik extra inspiratie op bij de eerste NBA 3-on-3 bij de Finales van het Pre-Olympische Toernooi in Zaragoza. Ik coachte op dat moment bij HBV The Jumpers, en daar vroeg Frans du Chatinier of ik niet eens met de gemeente Den Haag wilde gaan praten over Pleintjesbasketball. Daar vroegen mensen van de gemeente Den Haag me of ik voor hen straatbasketball/3X3 op poten wilde gaan zetten. Toen bleek dat o.a. Jan Lievaart me daar bij wilde helpen besloten we Pleinbasketball-editie-1 van de NBB Reebok Blacktop Series(3X3) te gaan organiseren. Wij zetten groot in; op de maximale capaciteit van Plein (17 velden, 125 teams, 525 deelnemers) en op alle beschikbare plaatsen werd ingeschreven en deelgenomen. Grietje Pasma was toen in Groningen bezig met haar editie van de Reebok Blacktop Series, die aanzienlijk later was ingepland. Toen ze er lucht van kreeg wat er in Den Haag aan het gebeuren was, hing ze regelmatig aan de telefoon: “Hoe doen jullie dit? En dat? Waarom zus? “..en zo? Is dat gelukt? En waarom dit niet?” Etc, etc. Volgens mij slaagde het Event in Groningen ook best aardig en is het lang blijven bestaan...

2012 – Nederland kende in de (einde jaars-)periode waarin ooit de (Amsterdam) Haarlem Basketball Week(HBW) meer dan 20 keer plaatsvond, maar die in 2012 al weer enkele jaren ontbrak op de basketballkalender, eind december het record van drie(3!) grote Internationale Toernooien. De Basketball Days in Zwolle, de Rinus de Jong Invitational(voor Jeugd) in Den Bosch en – voor het eerst en voor het laatst – de Groninger Basketball Week, georganiseerd door (natuurlijk!) Grietje Pasma. Maarten van Gent adviseerde – zoals hij dat al vele male eerder deed – de organisatie van de Basketball Days, en ik zag met een beetje bereidheid tot samenwerken al de contouren van een 'Nederlandse Basketball Week' opdoemen met voorronden in (bijvoorbeeld) vier steden en een Finaleronde als afsluiting; grote delen van Nederland een week in de ban van Basketball, het leek me een prachtig vooruitzicht. Ik schreef er een Column over en van Gent besprak het in zowel Zwolle en Groningen. Er leek best bereidheid zijn tot samenwerken, alleen zei Grietje; “maar dan wil ik wel de Finale hier in Groningen...” Toevalligerwijs coachte ik nog een wedstrijd van een team van Ex-Internationals tegen de studenten van Groene Uilen; het was echt de HBW 'Look & Feel', maar dan in Groningen en met (helaas) veel te weinig publiek. Helaas bleef het bij die ene Groninger HWB en ook de andere twee Internationale Toernooien sneuvelden later door o.a. de gevolgen van de economische crisis...

Twee voorbeelden van de kracht van Grietje Pasma als ze ergens de schouders onder zette, maar zeker ook van de eigenzinnigheid die haar volgens mij ook eigen was...

AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten