vrijdag 13 november 2020

EVEN NADENKEN N.A.V. KNIPSEL UIT DE OUDE DOOS(2007) / DISCRIMINATIE & TOLERANTIE: 'Mensen moeten iederéén leren accepteren..!' / NRC-OPINIE / CARTOON MILO /


 

 Cartoon horend bij ---  dit NRC-artikel 'Een-goth-wordt-ook-gediscrimineerd'---           (Illustratie Milo) 

Een goth wordt óók gediscrimineerd

Met posters probeert de overheid discriminatie van allochtonen te bestrijden.

Maar mensen moeten iederéén leren accepteren.

Tijdens fietstochten door mijn woonplaats Amsterdam zie ik regelmatig posters langs de weg. Op deze posters staan mensen afgebeeld met daaronder teksten als ‘geweigerd’. Op de poster met een vrouw in traditionele (islamitische) kledij wordt de weigering ook nog toegelicht met de woorden ‘vanwege mijn kleding’.

Het doel van deze posters is voorbijgangers bewust te maken van de discriminatie van met name allochtone burgers tijdens bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken. Dat is ongetwijfeld goed bedoeld en vast ook niet zonder positieve effecten. Maar de aandacht voor het werkelijke probleem ontbreekt: algehele intolerantie jegens de medemens.

Ik erger mij er mateloos aan dat de overheid zich met dit soort campagnes enkel beperkt tot het bestrijden van symptomen. Door op de posters aandacht te vragen voor allochtonen, homo’s, vrouwen en joden bereikt zij alleen dat deze groepen zielig worden gevonden en positief worden gediscrimineerd. Maar daarmee wordt de intolerantie nog niet weggenomen. Je leert alleen ‘andersoortige’ mensen te accepteren, en niet je medemens in het algemeen.

Zelf ben ik als 19-jarige jongen van autochtone afkomst óók regelmatig geweigerd vanwege mijn kleding. Ik draag kleren die worden gerekend tot die van de gothic-stroming: zwarte spijkerbroeken, zwarte rokken en zwarte T-shirts met vleermuizen, vampiers of logo’s van bekende bands erop. Daarnaast heb ik lang zwart haar, soms ingevlochten met zwarte en paarse extensions, en piercings in mijn gezicht.

Vanwege mijn verschijning word ik op straat uitgescholden voor ‘stinkgoth’, ‘kut-alto’ en nog honderd variaties daarop. Mensen kijken mij in de metro angstig aan en durven vaak niet naast me te gaan zitten. Ook bij het solliciteren naar bijbaantjes voel ik me regelmatig gediscrimineerd vanwege mijn kleding.

Bij de Albert Heijn kreeg ik te horen dat ik ‘niet representatief’ genoeg was om er te kunnen werken. Het kwam erop neer dat ik mijn make-up (denk aan Johnny Depp in The Pirates of the Caribbean), nagellak en piercings thuis moest laten en mijn T-shirts moest bedekken met mijn werkuniform. Dat enkele kassameisjes in dezelfde winkel evenveel piercings, zwarte mascara, zwarte eyeliner en nagellak hadden, deed er blijkbaar niet toe. Bij een jongen is dat kennelijk taboe.

Is het probleem op te lossen door ook goths op de posters te zetten? Welnee. Als Nederland zijn eigen bevolking niet in zijn totaliteit accepteert, vraag ik me af of allochtonen zich ooit gewenst zullen voelen.

De campagnes van de overheid zouden moeten worden gericht op het probleem dat de vooroordelen veroorzaakt: de angst voor mensen die zogenaamd anders zijn. Als we willen dat discriminatie niet langer kan bestaan, zullen mensen zich bewust moeten worden van hun eigen onwetendheid. Misschien zijn zij dan bereid een open gesprek aan te gaan met de ander en hun oordelen aan te passen.

Sasker de Roos is 19 jaar en studeert bèta-gamma aan de Universiteit van Amsterdam.

De Praktijk is een rubriek over een actueel onderwerp met een persoonlijke toon. Bijdragen naar opinext@nrc.nl o.v.v. naam en contactgegevens.

Wij Amsterdammers

Door heel Amsterdam hangen posters van Amsterdamse minderheden (joden, moslims, homo’s) met daaronder teksten als ‘geweigerd’, ‘bespuugd’ of ‘bedreigd’.

De posters zijn onderdeel van de grote anti-discriminatiecampagne ‘Wij Amsterdammers’, sinds 2004 georganiseerd door de gemeente Amsterdam en het Meldpunt Discriminatie Amsterdam (MDA).

Doel van de campagne is de drempel voor het melden van discriminatie te verlagen. De driehoek (burgemeester, officier van justitie en korpschef) wil harder optreden tegen intolerantie in de hoofdstad.

Een eigen anti-discriminatieposter op het bureaublad van je computer? Kijk op amsterdam.nl/wijamsterdammers .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten