woensdag 18 november 2020

COLUMN AART DEKKER / PROFESSIONEEL BASKETBALL NEDERLAND & FLUT-CORONA-BELEID VAN RUTTE-III: Wat ik dus niet begrijp: 'Waarom maakt het Nederlandse (Prof-)basketball - de DBL - niet meer een Vuist? Waarom bijvoorbeeld geen Kort Geding? / ONBEGRIP OVER WANBELEID / DVHN INTERVIEW RUDEZ /

Coach Ivan Rudez van Donar: 

,,Wie dit heeft bedacht, heeft geen idee wat topsport inhoudt." (Foto: Ivan Rudež/Facebook)

*

SHARTIE AART DEKKER

Wat ik dus niet begrijp: 'Waarom maakt het Nederlandse (Prof-)basketball - de DBL - liefst samen met de andere Zaal-/Topsporten die door het Corona-Flutbeleid van Mark Rutte worden getroffen, niet meer een Vuist? Waarom bijvoorbeeld geen Kort Geding?

Ik weet het; 'de beste stuurlui staan aan wal... Ik zit al een maandje of acht in bijna volledige zelf-quarantaine, dus ver van de hectiek van de werkvloer die wordt bepaald door zo ongeveer per week zwabberend en dus wijzigend beleid van onze grote leider zonder enkele visie  - ook wel Mark Rutte genaamd -  dus ik heb gemakkelijk praten...

Ik geld in het Nederlandse Basketball door velen gezien als een onverbeterlijke optimist, maar er zijn er ook die mij met heel andere ogen bekijken... Doorgaans ben ik inderdaad een activistisch ingestelde optimist, volgens mij in het algemeen vriendelijk en geduldig, maar er zijn er ook die me weleens bezig hebben gezien in een andere toestand  - mensen die zich mij nog herinneren als speler; dat zijn er nog maar erg weinig :)! weten: ik was een knokker, een vechter, geen groot talent dus agressief verdedigen en vechten voor elke bal waren belangrijke onderdelen van mijn spel...

En dat dus ook na al die jaren  - waarin ik mijn portie kommer en kwel in het Nederlandse Basketball echt wel voor mijn kiezen heb gehad -  nog voor het overgrote deel van mijn stukjes het glas geldt dat ze het karakter hebben van 'het glas is (tenminste) halfvol' valt dus te verklaren uit die karaktertrekken.

Geduldig, vriendelijk en begripsvol  - zelfs als ik daarvoor 'advocaat voor de duivel moet spelen'; alles lief en aardig...maar maak me niet kwaad..!

En na acht maanden COVID19-pandemie kan ik me inmiddels af en toe best een beetje kwaad maken op de manier waarop de alweer tien jaar door Markje 'Flutte' Rutte gedomineerde Nederlandse politiek omgaat met 'het virus' en met 'ons - de Samenleving -  en omdat ik nu eenmaal een Echte Basketball-Liefhebber ben, zeker ook hoe er omgegaan wordt met o.a. de Sport (en het Voetbal) en met het Basketball (iets breder de Zaal-/Professionele Teamsporten in het algemeen) in het bijzonder. Trouwens ook met een sector als Cultuur, maar dat is een ander verhaal...

Ik kan me van alles voorstellen bij de constructieve manier waarop de NBB en de DBL zich opstellen, maar ik neig er toch naar om te denken dat als ik aan de touwtjes zou trekken, ik inmiddels voor de Aanval zou hebben gekozen om voor mijn hachje te vechten; of wel een rechtszaak zou hebben aangespannen  - al dan niet een kort geding - het liefst samen met alle min of meer professionele Zaal-/Professionele Teamsporten, wellicht ook samen met het Hockey (ook al zie ik ook wel argumenten om die Grootste Teamsport buiten Voetbal juist niet mee te nemen, daar wil ik in dit korte bestek niet verder over uitweiden).

De kans dat je zo'n juridische procedure (gelijk) wint schat ik ook niet heel groot in, maar in ieder geval heb je dan (eens) je tanden laten zien, zou zo'n zaak zeker veel publiciteit opleveren, kan je dan veel beter duidelijk maken dat het Profbasketball in Nederland Topsport en een Bedrijfstak(-je) is, dat onze Mooie Sport wereldwijd ongeveer vergelijkbaar Groot is met Voetbal, en dat het Nederlandse Basketball  - alhoewel nu nog steeds relatief klein -  in potentie heel Groot zou kunnen worden en economisch van belang, maar dat de Overheid (dus de politiek) bepaald niet helpt om je als (Zaal-)-sport niet zijnde Voetbal te kunnen ontwikkelen als er zo met je gesold wordt als nu het geval is.

Want Donar-coach Ivan Rudez heeft in het onderstaande interview natuurlijk groot gelijk: de inmiddels alleen dit jaar al drie(3!) opeenvolgende Ministers van Sport  - inmiddels aangevuld met een Staatssecretaris van Voetbal; 'stem wijzer, stem Mona Keijzer(CDA)'...mijn advies luidt: 'Niet doen!!' -  snappen er natuurlijk helemaal niets van..!
 
En  - zoals Donar (zie onderaan) -  als club 'het kabinet oproepen het beleid t.b.v. een basketballclubje (niet mijn mening, AD) aan te passen, is volslagen kansloos; Rutte ziet de sport in het algemeen  - behalve natuurlijk Voetbal; in het kader van 'geef het volk brood en spelen'? -  vooral als mogelijkheid om zijn stoerheid te tonen, en ziet Basketball echt compleet niet staan...als je (terug-)vecht, dan wellicht wel een klein beetje meer...

Zoals altijd: Reageren? Graag!

(AD) 

**


https://www.dvhn.nl/sport/Robbert-is-de-trommelaar-voor-Donar-Ik-trommel-altijd-heel-hard.-Donar-moet-winnen-voor-mij-24405916.html
Coach Ivan Rudez van Donar is de wanhoop nabij nu er nog steeds geen perspectief is: Dit is niet meer uit te leggen

William Pomp DVHN.nl 18 november 2020 • Sport

  • Al meer dan een maand is het alleen maar trainen wat de klok slaat voor de basketballers van Donar. De persconferentie van dinsdagavond bood nog steeds geen enkel perspectief op hervatting van de competitie. Coach Ivan Rudez is zo langzamerhand in alle staten.

Gespannen wachtte Ivan Rudez dinsdagavond de persconferentie van premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge af. Zou eindelijk de verlossende boodschap worden gesproken over de eredivisie basketbal en al die andere topsportdivisies in Nederland, die dolgraag - net als de profvoetballers - weer gewoon willen trainen en wedstrijden willen spelen?

Teleurstellende ervaring

Het werd andermaal een teleurstellende ervaring voor de coach van basketbalclub Donar. Er werd met geen woord gerept over hervatting van de competities, alleen maar dat de oude situatie van kracht blijft. De 40-jarige Kroaat is zo langzamerhand de wanhoop nabij. Op 11 oktober speelden de Groningers hun laatste wedstrijd, een 89-88 overwinning in het hol van de leeuw, uit bij Den Bosch. Sindsdien ligt de competitie stil en mag er met slechts vier spelers tegelijk worden getraind. ,,Terwijl in alle andere landen om ons heen de competitie gewoon volop draait’’ stelt Rudez verbitterd vast. ,,Het is gewoon belachelijk. We staan met vier man in de grote hal te trainen, maar daarna mogen we wel met zijn allen tegelijk de sportschool in. Leg dat maar eens uit.’’

Geen stip aan de horizon

De coach stoort zich geweldig aan het feit dat er nog steeds geen stip aan de horizon is. Hoe moet dat straks als op 6 januari de eerste wedstrijden van de FIBA Europe Cup op de rol staan, een toernooi waar Donar ook aan meedoet? ,,We moeten dan minstens een maand competitie hebben gespeeld of oefenduels in de benen hebben, anders wordt het een moeilijke zaak’’, voorziet Rudez. De hoop bij Donar is nog gevestigd op de lobby vanuit het NOCNSF. Het olympisch comité heeft bij minister van sport Tamara van Ark gepleit voor hervatting van alle sporten op het hoogste niveau. In ieder geval zouden clubs die Europees spelen weer normaal moeten kunnen trainen. Het komt als het goed is vrijdag aan de orde tijdens de ministerraad, maar zeker is het allerminst, laat staan dat de uitkomst op voorhand bevredigend zal zijn.

Frustrerend voor het team

,,We gaan de zesde week in waarin we alleen maar beperkt kunnen trainen en geen wedstrijden kunnen spelen’’, schetst Rudez de situatie. ,,Denk je eens in hoe frustrerend dat is voor het team? Dat je alleen maar traint in groepjes van vier en nooit eens je krachten kunt meten in een echte wedstrijd. Terwijl overal in Europa je collega’s elk weekend competitie spelen. Dat is lastig te verteren.’’

Rudez snapt de argumentatie ook niet. ,,Ik vind het irrationeel’’, stelt hij, in de overtuiging dat profbasketballers net zo goed in een bubbel kunnen leven als profvoetballers. ,,We zijn echt boos. Andere coaches uit het buitenland bellen me op met de vraag wat hier aan de hand is. Of we soms een tweede Hiroshima zijn met de dreiging van een atoombom? Dan probeer ik ze uit te leggen dat de mensen hier gewoon op straat lopen, dat de winkels open zijn, de musea en de zwembaden ook weer, maar dat de competitie stilligt. Ze begrijpen er niets van. Het is niet uit te leggen. Wie dit heeft bedacht, heeft geen idee wat topsport inhoudt.’’

Sport laag op de agenda

De Kroaat bespeurt dat sport heel laag op de agenda staat in Nederland. ,,Ik mis de empathie, zie de onwetendheid, het gebrek aan inzicht over de impact van deze beslissing. Want het gaat niet alleen om ons, het gaat ook om het feit dat al die topsporten tezamen een way of life vormen voor tienduizenden fans. Wat denk je van hun vrijetijdsbesteding, hun gemoedstoestand nu ze bijna allemaal thuis zitten. Het sociale aspect moet ook meewegen. Het gaat veel verder dan Donar of Den Bosch. Ik dacht altijd dat Nederland een sportnatie was, maar dat blijkt niet uit de houding van de politiek. Die kan maar met één logische beslissing komen en dat is dat we in december de competitie kunnen hervatten. Elke andere uitkomst zou idioot zijn.’’ 

 

Meer van DVHN.nl over Donar:

Bestuur Groninger basketbalclub Donar roept kabinet op: Laat ons in ieder geval weer trainen

Het bestuur van de Groninger basketbalclub Donar doet een klemmend beroep op het kabinet om ook andere topsport dan betaald voetbal de ruimte te geven in Nederland. De club mag niet trainen vanwege de coronamaatregelen, maar wordt wel geacht aan de Europese competitie te beginnen in januari. 
*
 

Heroes Den Bosch Clubeigenaar-Van-Oosterhout-sport-verdient-genuanceerdere-aanpak

Nog veel meer   ---  Hier  ---

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten