zaterdag 28 januari 2017

MIJN HELDEN / MEMORIAM RUUD FRESE / ABC AMSTERDAM/APOLLO / HISTORIE: Een van de Grote Mannen van het Nederlandse Basketball Is er Niet Meer...

Wat persoonlijke herinneringen aan Ruud Frese, mijns inziens een van de 'Allergrootsten van de Nederlandse Basketballgeschiedenis:


Ruud Frese heb ik persoonlijk leren kennen in de jaren waarin ABC Amsterdam -onder diverse Sponsornamen; o.a. Ricoh, MyGuide, EclipseJet MyGuide, sponsorloos....- aan de weg timmerde, door dips heen ging, de Subtop van Europa bereikte, plannen ventileerde om binnen vijf jaar in de Euroleague te willen gaan spelen -misschien wel in een nieuw te bouwen eigen Arena/Dome naast de Amsterdam Arena-, en na wat barre jaren om maar te overleven nadat de uit de USA overgewaaide Financiële Crisis er erg diep en hard had ingehakt, uiteindelijk te verdwijnen uit de DBL.

Wij zouden al vele jaren eerder zomaar intensief hebben kunnen samenwerken, als de voorgestelde opzet van Jan Berteling om Ruud Frese te betrekken bij het op poten zetten van een Basketball-Bolwerk Haaglanden door zou zijn gegaan. Maar juist in die periode -waarin hij ook al flink hooi op zijn vork had in het Amsterdamse en andere kringen- ging hij toevallig bij een jeugdwedstrijd in de Apollohal direct voor me zitten, en was zijn gezondheid niet geweldig, dat zag ik wel, en dat bleek ook later de reden die ik te horen kreeg toen die rol voor hem niet door kon gaan. Was het maar wel doorgegaan; dan hadden in 'het Haagse' de zaken wellicht heel anders uitgepakt...

Het ligt aan mijn eigen levensloop en omstandigheden, maar van alle Topclubs uit de Nederlandse Basketball-Geschiedenis -de vele Amsterdamse clubs van voor 1975, Den Bosch, Flamingo's Haarlem, Punch Delft, BS Leiden, Den Helder, Donar Groningen, Nijmegen en dus ABC Amsterdam sprongen er twee veruit uit (persoonlijk dus, ik doe niets af aan wat er op andere momenten in andere plaatsen allemaal gebeurde; alleen was ik daar wel regelmatig bij, maar niet zo frequent en gevoelsmatig intensief betrokken volger); dat waren het Grote Nashua Den Bosch van Rinus de Jong, en het ABC Amsterdam van Ruud Frese.

Ruud en ik hadden allang voordat we elkaar voor het eerst persoonlijk spraken, regelmatig contact via de internet-fora die er in die tijd waren en ook wel via email. Op een gegeven moment zag ik hem na een wedstrijd in Sport Hallen Zuid eenzaam over een tribune schuiven, en toen dacht ik: nu moet ik hem toch maar eens de hand schudden. "Oh,..." zij hij "Aart Dekker, ik denk dat jij en ik hetzelfde over Basketball denken..." Dat klonk mij op dat moment als een zeer groot compliment in de oren, en dat vind ik eigenlijk nog steeds...

Voor het EclipseJet-MyGuide-jaar zei hij tegen me: "Ik denk dat we een heel goed team hebben...ik denk een van de Beste Drie Ooit..." Als zo iemand zoiets tegen mij zegt dan neem ik dat heel serieus, want dat doet hij niet zomaar. Maar ik ga dan wel kijken of ik het ermee eens ben, en na een x-aantal wedstrijden dacht ik: "Ik denk dat hij gelijk heeft..!" En ook na dat enerzijds rampzalige seizoen, dat anderzijds ook indrukwekkende demonstraties van Basketball op Hoog Niveau bracht, ben ik het nog steeds met hem eens. En dan ga ik met niemand twisten of het nu precies Top-3, Top-4 of Top-5 was, maar EclipseJet-MyGuide ABC Amsterdam hoorde zeker in dezelfde categorie thuis als Den Bosch op zijn top, en Leiden en Den Helder in hun beste dagen. Verder blijft het vergelijken van clubs en spelers uit verschillende tijdperken natuurlijk altijd lastig.

Frese speelde vele rollen in het Nederlandse Basketball, de hele Nederlandse Topsport. Veelal op de achtergrond wat betreft het Grote Publiek, maar ondertussen...

Een van de grootste gemiste kansen in de historie van het Nederlandse Basketball is dat het zogenaamde 'Plan Frese' nooit is uitgevoerd. Dat behelsde dat het Nationale Team op het hoogste Europe Clubcompetitie-niveau zou gaan meedoen, terwijl de spelers tegelijk voor hun club in de Nationale Competitie zouden blijven spelen...zo jammer...

De laatste jaren zocht ik enkele malen via email contact, maar er kwamen geen antwoorden meer...waarom dat zo was begrijp ik nu beter...niet dat het een probleem was, maar het blijft toch altijd een verlies als mensen met zoveel kennis, ervaring en kwaliteiten uit beeld verdwijnen en uiteindelijk overlijden, ook al is dat nu eenmaal het leven.

Ook al waren we nooit echt close; ik miste hem, en dat zal nog wel even zo blijven...

Ik wens de nabestaanden sterkte, want dat zijn natuurlijk degenen die het grootste verlies lijden.

AART DEKKER


Een ex-speler van vele jaren ABC Amsterdam is de huidige voorzitter van Apollo Amsterdam, hij schreef ook een stuk, met natuurlijk veel meer kennis van zaken en directe ervaringen dan ik. Je leest dat stuk --- Hier ---

Her en der zijn andere stukken, foto's, e.d. te vinden met nog veel meer over Ruud Frese: je vindt ze zo:   ---  Hier  ---

Een compleet overzicht van wat Ruud Frese zoal niet heeft gedaan en betekend voor het Nederlandse Basketball verscheen op de DBL-site:   --- Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten