zondag 17 september 2017

AD COLUMNIST SJAAK BRAL / OV RANDSTAD / VVD'ER -SP'ER: 'Lightrail' - Rotterdam aan Zee! - Of: Hoe een VVD'er een SP'er Blijkt te zijn...

Sjaak Bral legt in onderstaande AD-Column haarfijn bloot hoe de realiteit van VVD'ers mensen maakt die inzien dat SP-Beleid toch echt het Ware Beleid is...het gaat hier om de dichtslibbende Randstad, die alleen met goed geleide Overheids-OV-Bedrijven nog een beetje toegankelijk kunnen blijven...

Ik weet alleen niet of de desbetreffende directeur (van de HTM) zijn werk ook voor een bijbehorend salaris wenst te doen...daar ben ik best benieuwd naar, maar verder hebben zowel Bral, als Bierman natuurlijk wel gelijk; er moet -en liefst een beetje snel- flink geïnvesteerd worden in meer, sneller en beter Openbaar vervoer..!
AART DEKKER

De originele Column in AD.nl lees je -via Topics.nl-  ---  Hier  ---

Lightrail

Rotterdam krijgt nog een eigen strand. Om precies te zijn: Scheveningen. Zulks is de wens van HTM-directeur Jaap Bierman. Hoe vreemd het ook moge klinken, deze VVD'er met een SP-hart heeft groot gelijk.

Sjaak BralAD, 29 juni 2017

Het succes van Randstadrail - de verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer - is fenomenaal. Het aantal reizigers is in tien jaar tijd verdrievoudigd. Van 40.000 naar 120.000 passagiers. Is een 'light-rail'-verbinding het ei van Columbus waar de dichtslibbende regio naar heeft gezocht? Lightrail: zwaarder dan een tram en lichter dan een trein. Een eclatant succes en daarom moet Randstadrail worden doorgetrokken naar Leiden en Rotterdam. Waarmee Rotterdam haar Scheveningse strand binnen handbereik krijgt.

Waarom niet, zou je zeggen? De kosten - rond de 3 miljard euro - heb je er zó uit. Terecht wijst directeur Bierman ons erop dat de komende jaren de populatie in onze regio enorm toeneemt, tot meer dan 700.000 mensen. Toch groeit er weinig besef van urgentie bij de overheid; het enige dat groeit zijn de files en de luchtverontreiniging.

Bierman merkt in een interview fijntjes op dat er overal in Europa miljarden worden geïnvesteerd in lightrailverbindingen. Omdat het werkt. Londen legt voor miljarden metroverbindingen aan. Parijs investeert 25 miljard in een nieuw lightrailnetwerk. En wat doen wij? Muggenziften over de mogelijkheden. Het is veelzeggend dat er in Nederland nog steeds geen fatsoenlijk functionerend spoorboekje is, maar wel een muggenradar.

Opmerkelijk: hoewel Bierman een VVD'er is pleit hij in een (nu niet meer zo) geheime nota voor het weer samenvoegen van NS en Prorail omdat de privatiseringsdrang als een splijtzwam heeft gewerkt en de mobiliteit helemaal niet ten goede komt. 'Als je van Den Haag naar Valkenburg reist, krijg je te maken met vier verschillende vervoerders', zegt hij in de NRC. 'Ik ben tegen marktwerking in het openbaar vervoer in de grote steden, zoals mijn eigen partij de VVD wil. Wat is er tegen een goed geleid bedrijf in staatshanden?' Wellicht is het toch raadzaam als Roemer in het Torentje aanschuift. Met zulke VVD'ers heb je geen vijanden meer nodig.


Veel meer AD-Columns (en andere stukken) van/over Sjaak Bral lees je --- Hier ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten