zaterdag 2 september 2017

FIBA EUROBASKET 2017 / DAGBOEK AART DEKKER: Cluj-Napoca, Roemenië(3) – Vrijdag 1 september 2017

Op weg naar de Arena kwam in dit bijzondere stukje huisvlijt tegen (Foto: Aart Dekker)
Het is al mijn zoveelste EK/WK – hoeveel eigenlijk precies? Dat is nog een hele exercitie om dat uit te vogelen... Mijn ervaring is: als het toernooi een maal op gang is gekomen, kom je als volger in een soort van roes terecht, voor je het weet is de dag voorbij, en had je nog een of twee ideetjes waarvoor je eigenlijk tijd tekort komt. Want...morgen weer een dag, en die dag zal net zo gaan, en het is toch wel uiterst belangrijk om ook aan je aantal uurtjes slaap toe te komen...

Gisteravond voor het eerst sinds tijden op een beetje christelijke tijd mijn hoofd op mijn kussen gelegd; ik was binnen no-time nokkie-nokkie, en sliep vanochtend vrolijk zeker twintig minuten door 'Insomnia van Faithless' -bij wijze van wekker aan mijn Sleep-App verbonden- heen, tot er ineens een stemmetje in mijn hoofd zei “Wakker worden, anders gaat het ontbijt aan je neus voorbij!” Dat stemmetje bleek het correct te hebben; ik had nog een kwartier alvorens het onbijtbuffet zou sluiten.

Na het ontbijt natuurlijk even email checken,
Dagboek van de twee laatste dagen afronden en on-line gooien, en dan blijft er nauwelijks tijd over om ook nog even te checken wat er in de rest van de wereld -en vooral in Nederland- allemaal gaande is...

Daarna nog een half uurtje voor een douche en om even de ogen te sluiten, en daarna richting Arena. Een precies-goed wandelingetje van iets meer dan 10 minuten- langs de rivier van hotel tot aan het Stadion en de Arena.

Daar kwamen de groepen Kroatische en Hongaarse Fans ook toestromen.

Bij de Hongaren -het is ten slotte een echt Waterpololand!- zeker 15-20 man met waterpolocaps op, en de Kroaten in de Rood-Wit-geblokt...
Ook in de 22e Eeuw zullen er nog steeds Kroaten zijn met Drazen Petrovic Shirts aan! (Foto: AD)

...met natuurlijk ook weer mensen in Drazen Petrovic-shirtjes

Er werd wat over en weer gebruld -een heuse Stand-off; 'All in Good Fun natuurlijk; het Toernooi moest nog beginnen- en dan naar binnen.

Binnen nog even wat van fantastisch uitziend Lunch-buffet gesnaaid, en dan een plekje zoeken op de Perstribune...

Gisteren onder het eten had Arie Int Veld het erover dat het toch jammer is dat -afgezien van de hoofdwedstrijd, meestal het thuisspelende team als afsluitende wedstrijd van de dag- zo weinig publiek komt eerder op de dag.
'
Ik kon hem uit de droom helpen; dat is zolang als ik dit soort toernooien bezoek -nu toch al zo'n 33 jaar...shit, wat voel ik me oud als ik dit schrijf!- altijd zo geweest... Sterker nog: ik denk dat de Fiba nu net bezig is -en ik denk al met enig succes- om de transitie te maken naar een systeem dat meer op het WK/EK-model in het Voetbal lijkt; minder wedstrijden per dag, kaartjes per wedstrijd verkopen en niet per dag, en meer rustdagen voor de spelers.

Hongarije ligt hier trouwens om de hoek, dus ik verwacht in het weekend eigenlijk wel een Hongaarse invasie in dit deel van Roemenië -Transsylvanië- dat trouwens nog niet zo heel lang geleden gewoon Hongarije WAS...

Hoe dat vandaag zit? Bekijk het clipje:

Zoals ik al schreef: je komt in een soort roes terecht.
Ik heb weleens eerder -vooral bij Europese Clubwedstrijden geëxperimenteerd met Live-notes, heb me nu voorgenomen dat per dag, een of twee keer te doen. Lastig om een balans te vinden tussen teveel en te weinig (details); ik ben geen blinde typer, moet natuurlijk niet teveel schrijven, daar zitten mijn lezers ook niet op te wachten. Het blijkt hard werk!
En dan wil je graag weten wat je volgers ervan vinden.

Dus een korte Poll gemaakt; ik hoop dat velen hem invullen. Die Feed-back is heel belangrijk!

Een andere vraag is deze: Arie Int Veld zitten hier -in een van de 4 Eyes of The Storm die EuroBasket heet. Oranje doet niet mee. Er zijn -afhankelijk van de dag- 2 of zelfs vier wedstrijden tegelijk gaande; zelfs de Grootste en Echtste Basketball-Liefhebber moet dus kiezen; alles volgen is niet mogelijk. Spanje in Cluj is natuurlijk populair, ook in Nederland...

Maar hoeveel mensen volgen dit een beetje?

Hoeveel mensen zijn er nu echt volgers van een EuroBasket zonder Oranje?

Onze missie is dat dat aantal groeit, en als dat door ons werk gebeurt -ook al zou het langzaam zijn- dan is het de moeite waard. Maar het blijft lastig om die eventueel groeiende interesse te meten...

Over de wedstrijden van de eerste speeldag zal ik het in dit Dagboek niet hebben, daarvoor zijn andere stukken en vele kanalen...

Blijft over mijn eerste Live Show metArie Int Veld; Late, very Late hier in Cluj, en doordat we we op weg naar Arie's Studio werden opgehouden door iemand die we later in de week graag als gast zouden opvoeren begonnen we nog later dan al de bedoeling was.

Ook hier weer de vraag: 'voor Hoeveel Mensen doe je het?', en 'Hoe wordt het gewaardeerd?'

Daarom eens te meer:

REAGEREN?

GRAAG!


AART DEKKER

Aanpalend: Links het Voetbalstadion van Cluj, Rechts de Polyvalent Hall(Foto: AD)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten