zondag 17 juli 2022

SHARTIE AART DEKKER: Niet mijn Mening...Wat vind Jij? / N.A.V. CARTOON JOS COLLIGNON 202205 Wetenschap is ook maar een Mening(@CollignonJos)

*

SHARTIE AART DEKKER - Niet mijn Mening...Wat vind Jij?

Jos Collignon: 'Wetenschap is ook maar een Mening' - Allemaal Meepraten

Het is al jaren gaande  - tenminste 20 jaar; de Pim Fortuyn Revolutie -  maar waarschijnlijk  - zij het grotendeels onder de radar -  Tanend Vertrouwen; zeker in Politiek/Overheid, maar waarschijnlijk toch ook al wel (een beetje) in de Wetenschap.

Toen kreeg je Trump...

en daarna Corona...

en toen was het hek van de dam...

Voor iemand als ik  - langjarige WAO'er, veel minder vrijwillige basketball-activiteiten dan ooit het geval was en vrij recent verhuisd naar een compleet nieuwe omgeving; dus al beperkt rondloend in 'de samenleving', wat in die twee corona-jaren nog stukken extremer beperkt werd, zie ik het vooral  - maar niet alleen -  op (sociale) media. Maar het is overduidelijk dat zelfs mensen waarvan ik het nooit verwacht had (deels) hun 'eigen' mening inmiddels op zijn minst gelijkwaardig vinden aan wat 'de Wetenschap' vindt...

Ik vind dat raar, alhoewel ik de eerste ben om alles  - inclusief Wetenschap -  door een kritische bril te bekijken, probeer om zelf zoveel mogelijk te begrijpen en om alles van meerdere kanten te proberen te bekijken. En ook ben ik me er heel erg van bewust dat de Wetenschap alleen maar kan functioneren als er continu debat is, en de stand van de wetenschap steeds doorontwikkeld juist door wetenschappelijke kennis continu kritisch te testen. 

Maar je hoort en ziet zóveel domheid, zóveel achterlijk gezwets, zóveel meningen over zaken waar in het overgrote deel van de Wetenschap zo'n beetje unaniem over is  - querulanten zijn er altijd; óók in de wetenschap, vaak is het niet zo heel moeilijk om uit te dokteren wáárom zo'n wetenschapper met een tegendraadse mening zo tegendraads is; geld, macht, publiciteitsgeilheid en frustratie spelen dan vaak een rol -  dat het gewoon pijn doet...

De cartoon van Jos Collignon hierover vind ik geweldig, maar als je dan weer ziet hoe daar door sommigen op wordt gereageerd...

Reageren?

Graag!

(AD)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten