woensdag 14 juni 2023

SHARTIE AART DEKKER / NBA KAMPIOEN DENVER NUGGETS: David ´Dr. Dunkenstein/Skywalker´Thompson - Het voordeel van zo´n nieuwe Kampioen is dat je weer eens andere Helden van vroeger te zien krijgt / NBA HISTORIE / MIJN JEUGDHELD /

David Thompson - 1976 ABA Slam Dunk Contest

Ryan Van Dusen

January 27, 1976 - David Thompson finished as the likely runner-up to Julius Erving in front of his hometown crowd at the 1976 ABA Slam Dunk Contest.

*

SHARTIE AART DEKKER - NBA KAMPIOEN DENVER NUGGETS

David ´Dr. Dunkenstein´Thompson

Het voordeel van zo´n nieuwe Kampioen is dat je weer eens andere Helden van vroeger te zien krijgt

NBA HISTORIE - MIJN JEUGDHELDEN


Het was een compleet andere tijd...
 
Eentje waarin de NBA nog geen doorslaand succes was en waarin de League zelfs nog wat concurrentie ondervond van de veel kleinere, maar meer innovatieve, ABA.
 
Waarin niet alles op TV kwam in de USA, laat staan hier in Europa...

Je was als een kind zo blij als je ergens 20 minuten Amerikaans Basketball wist te scoren..!

Ik begon net serieus met Basketball en vrat alles, en...ik had familie in Amerika.

Zo kwam ik er  - internet bestond nog niet voor normale mensen -  via, via achter hoe je in Amerika zaken kon bestellen. Dingen als een abonnement op SI, posters, jaarboeken. Ook Mart Smeets hielp middels zijn jaarboeken en magazines mee, hij schreef erover, wakkerde de hanger aan, en als Mart het kan...

Dus ik was een jaar of 15, 16 misschien en ik wist wat ik wilde...twee posters van de Dunk-koningen uit  - eerst -  de ABA... Julius Erving - Dr. J. en de kleinere David ´Doctor Dunkenstein´ Thompson. Dr. J. veranderde het basketball, maar Thompson sprak nog meer tot mijn verbeelding...hij was namelijk ongeveer even groot als ikzelf. Niet dat ik zo´n fantastische springer was, ik speelde er wel met eentje  -  Rene Ridderhof -  die deed vergelijkbare dingen als Dr. Dunkenstein, maar was nog zeker een centimer of 7 kleiner!

Die posters kwamen er, en ze hingen boven mijn bed aan de muur tot het einde van mijn middelbare school tijd... Naast de originele foto van Jerome Freeman, maar dat is weer een ander verhaal...

En nu winnen de Denver Nuggets eindelijk  - na bijna 50 prijsloze jaren in de NBA -  een Kampioenschap, zijn alle coryfeeën natuurlijk in de zaal aanwezig, en worden ze in beeld gebracht en is daar ineens... David Thompson, waarvan je dus nu wel beelden kan vinden die indertijd voor ons verborgen bleven...
 
De NBA had toen nog geen Dunk Contest...die werd uitgevonden door de ABA. Deze beelden zijn dus van de meest originele, pure Dunk Contest..!

(AD)

MEER

   

Throwback: Julius Erving vs David Thompson Duel Highlights 1978.01.29 76ers at Nuggets - EPIC DUEL!

Ali Productions

 

Skywalker VS IceMan: The Most EPIC Scoring Battle Ever

Jonny Arnett

13 sep 2019 #NBA #GeorgeGervin #DavidThompson 

A story about the greatest scoring night in NBA history, and in depth explanation of a battle that took place between two often forgotten legends of the 1970s.

Skywalker: The David Thompson Story | NBA Documentary | Michael Jordan's Idol

SQUADawkins

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten