vrijdag 12 maart 2010

De terreur van 'de Rechtse Schreeuwers'

Zojuist zag ik NOVA gepresenteerd worden door Twan Huys. Nu heb ik helemaal niets tegen Twan Huys, hij was (en is) een capabel journalist. Maar sinds kort komt, als ik hem NOVA zie presenteren, iedere keer de vraag bij me op: "...maar is hij net zo goed als Clairy Polak...?", en dan is het antwoord: "nee, dat is hij niet". Dat is eigenlijk niet eerlijk tegenover Twan Huys, want waarom zou je hem moeten 'meten' aan 'de Grande Dame van de Nederlandse Nieuws-televisie'!? Nou ja, dat moet (of dringt zich op) omdat diezelfde Clairy Polak moet wijken voor (o.a.) Twan Huys, zelfs het hele instituut NOVA moet het veld ruimen voor 'iets nieuws'; 'het Nieuwsuur'. Onder 'normale' omstandigheden zou dit al een typisch geval van 'Jammer' zijn, want waarom zou je in hemelsnaam zo'n instituut afbreken?! Maar nu, in het snel desintegrerende politieke- en media-landschap (van) Nederland, is zo'n move discutabel, want onder continu geschreeuw en gedram van 'de Rechtse Schreeuwers' gemaakt. Tel daarbij op dan een omroep als Llink door (n.b. de 'Linkse') minister Plasterk werd 'weggedaan', en wordt vervangen door PowNed en WakkerNederland, nota bene TWEE afdelingen van de Rechtse Schreeuwers-krant 'de Telegraaf'. Ik heb in een interview weleens gelezen dat Clairy Polak indertijd, door alle 'Rechtse verwijten' jegens zichzelf en het 'Instituut NOVA' naar aanleiding van de moorden op Fortuyn en van Gogh, zichzelf een behoorlijke periode af had gevraagd "...zijn wij dan echt zo 'Links'?...". Deze onterechte wroeging was zelfs van haar gezicht te lezen geweest (meende ik tenminste te zien). Het antwoord op deze vraag was, en is, volgens mij: "NEE!"

Clairy Polak was en is gewoon één van de beste interviewers van Nederland, en deed en doet een geweldige job als presentator van één van de weinige 'Niet Gekleurde Nieuwsprogramma's '. Hoe goed ze dat doet is dus iedere aflevering met een andere presentator/interviewer zichtbaar: of het nu Twan Huys is, Joost Karhof, of wie dan ook, ze kunnen niet tippen aan Polak. En wie wordt haar tweede vervangster? Eva Jinek dus... Toen ik voor dit stukje even de spelling van haar naam 'googlede' werd haar naam spontaan door google aangevuld met "Playboy" (320 resultaten) en met "Mokkels" (199 resultaten). Ook tegen Eva Jinek heb ik niets, maar in dezelfde categorie als Clairy Polak hoort ze (nog lang) niet thuis... Als je dan die 'resultaten' aanklikt kom je al heel snel in 'GeenStijl' of vergelijkbare sferen terecht. Daarna toch ook, voor alle zekerheid, ook nog maar even 'Clairy Polak' ge-googled: dan verschijnt een heel ander beeld, en wordt het plaatje wel duidelijk...

Voor mij is het wel duidelijk: de beleidsmakers die kozen voor opheffen van NOVA, en het naar achter de schermen schuiven van Polak, die beslissers kiezen voor een ander publiek, een jonger gezicht met een heel ander imago, maar voor alles geven ze toe aan 'de Rechtse Schreeuwers'. Met het verdwijnen van Clairy Polak is weer één van de weinige interviewers die opgewassen is tegen Wilders en consorten geslachtofferd. Hij meed en mijdt haar en NOVA niet voor niets 'als de pest'...

Waar moet het heen met Nederland in deze tumultueuze tijden als de mensen met (media-) macht ook al wijken voor de 'Power van de Rechtse Schreeuwers' zonder (steekhoudende) argumenten en zonder reële plannen voor de toekomst!?



Om dit stukje af te ronden een mooi voorbeeldje van wat ik bedoel: inmiddels in historisch perspectief -meer lezen-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten