zaterdag 22 augustus 2015

COLUMN / ORANJE BASKETBALL / EUROBASKET 2015: Wakeup Call

Voor de derde keer in enkele weken speelde Nederland in de voorbereiding op EuroBasket 2015 tegen IJsland. Een land waarvan coach Toon van Helfteren afgelopen zondag al zei "Hun basketball ligt ons niet zo..."

Op de eerste dag speelde Nederland een superieure wedstrijd - zeker in Helft-2 - tegen de Filippijnen. Terwijl IJsland juist geen kiezeltje in de Midatlatische Trog kon gooien.

Nu waren bij aanvang de rollen omgedraaid; IJsland schoot direct met scherp, Nederland oogde niet helemaal scherp; passes die net achter de man uitkwamen, ballen die ineens iets te hoog van de vloer opstuiterden of juist net een teen raakten en mensen die onder de ring de bal niet leken te verwachten en vervolgens de open kans niet benutten. Oh ja, ik vergeet nog wat gemiste Vrije Worpen en een fouten verhouding van 15(ISL)-8NLD)...

Dat was het beeld van de eerste helft, die - dus - afgesloten werd met een nadelige stand van 29-21.

Eerlijk gezegd verwachtte ik een tweede helft waarin Nederland scherper en stukken beter zou spelen. Ik hield het erop dat Oranje Basketball dusdanig beter zou gaan spelen dat de wedstrijd gewonnen zou worden - misschien wel met een punt of twintig verschil...

En dat was geen onderschatting van IJsland, want dat is zo'n beetje mijn tweede favoriete basketball-land, waarvan ik veel veel wedstrijden heb gezien van Nationale Jeugd- en Seniorenteams. Ik weet dat je IJslanders drie keer moet verslaan voordat ze misschien een keer niet meer in staat zijn om zich terug te vechten in een wedstrijd waarin ze verslagen lijken. Ik kon me ook niet voorstellen dat IJsland twee dagen op rij zo slecht zou schieten, zelfs niet tegen de uitstekende Nederlandse verdediging.

Al met al kan je toch stellen dat IJsland in ieder geval een deel van de overwinning verdiende, maar meer nog dat Oranje ze daarvoor ook teveel gelegenheid gaf en teveel liet liggen.

Rest de vraag of dat erg is? Na vijf keer winst en continue progressie, nu - hopelijk heel even - een dipje.
Positief gesteld: na vijf overwinningen waarin het steeds beter en ook gemakkelijker ging, nu weer even een 'Wakeup Call'.
Oranje Basketball kan zeer goed basketball spelen, maar kan zich niet veroorloven niet agressief en voluit te spelen.
Vandaag direct een kans om de nederlaag van gisteren recht te zetten, in een Finale tegen het thuisspelende Estland.
Estland speelde uitstekend gisteren; dus een mooie pot vandaag.


AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten