dinsdag 9 mei 2017

DBL HALVE FINALE PLAY-OFFS / ZZ LEIDEN VS. LANDSTEDE ZWOLLE: Vlak voor aanvang van Game-6 – 'Wat een Kraker!'

Ook deze keer weer even terugkijken, nu naar Game-5, en dan zomaar wat waarnemingen en wat gedachten die bij me opkwamen tijdens het kijken naar die vijfde wedstrijd.

Aan de perstafel zittend was de sfeer fantastisch, toen ik in het laatste kwart een paar keer om keek zag ik het Zwolse publiek 'op de banken staan', en je zou denken “er kan geen muis meer bij!”, maar het tegendeel was waar; de zaal zat lang niet vol...later meer daarover.

Nu ik het toch over de sfeer en het publiek heb: het Leidse deel was vrijwel de hele wedstrijd nadrukkelijk aanwezig -logisch Zorg&Zekerheid Leiden was het grootste deel van de wedstrijd de bovenliggende partij. Maar toen de Zwollenaren dus al een tijdje stonden en vol gas gingen, zat het Leidse blok...totdat natuurlijk iemand begon te zingen “Sta op als je voor Leiden bent!”, dat werkte reflexmatig en toen stond dus bijna iedereen.

Een heerlijke sfeer en een kraker van een wedstrijd; wie heeft het dan nog over 'niveau' en 'kwaliteit'? Het was genieten!

Het begin van de wedstrijd was duidelijk voor ZZ Leiden. Ik vind al het hele seizoen -voor zover ik mag oordelen, want ik heb ZZ maar een keer of 10-12 zien spelen- ze erg wisselvallig; de toppen van spelniveau zijn hoog, maar de dalen diep, en ze wisselen elkaar af binnen een en dezelfde wedstrijd, soms zelfs binnen een kwart. Maar ik vind ook dat Leiden sinds de zeperd thuis tegen Apollo Amsterdam in de Eerste Ronde, veel beter en constanter is gaan spelen. En zeker nu -zonder de Amerikaanse PG Lee- vind ik dat opvallend, is dit een geval van 'Improvement by substraction'?

Dat gaat evenwel niet op voor de ook al laat als stand-in voor werkpaard Thomas Koenis aan getrokken Leigh Einobakhare; die speelt een steeds belangrijkere rol. En daarom zou zijn afwezigheid vanavond door een schorsing -na een incident met Nick Oudendag- een aderlating kunnen zijn voor ZZ. Benieuwd hoe coach Vervaeck dat op gaat lossen.

Nick Oudendag. Ik zat met stijgende verbazing te kijken hoe 'lief' en 'onschuldig' Landstede een groot deel van de reguliere speeltijd speelde. Zocht er een verklaring voor, en vond die in het gebrek aan Play-Off-ervaring bij een groot deel van Landstede. Zei tegen mijn buurman Charis Sideris: “Waarom gooit Zwolle niet het mes op tafel? Ze hebben nauwelijks fouten op het bord staan!”

Oudendag gooide vlak daarna als eerste de knuppel in het hoenderhok en ging voor in de strijd. Het was niet mooi, maar hij speelde zijn ziel er uit en buffelde zijn punten erin. Tot 'het incident' want toen moest hij er vanwege twee 'U-fouten' af. Ik heb het niet helemaal goed gezien, maar of die tweede wel echt een 'U' was...?

Nog een gevalletje van stijgende verbazing: Olaf Schaftenaar. Ik schreef het eerder: “Hij heeft de mogelijkheid de X-factor voor dit Landstede Zwolle te zijn. Op het bovenbeschreven moment stond hij nog op nul punten. Schaftenaar ging naar de Low-Post, vroeg om de bal, ging voor de fout, kreeg twee of drie man bovenop zich, schoot zijn eerste twee vrije worpen binnen, en was vanaf dat moment los; eindigde in korte tijd met toch nog een fraai lijntje Stats.

Mike Schilder toonde min of meer het zelfde beeld; had een ontzettend belangrijke drive 'And1' laat in de wedstrijd. Hij miste de '1' maar hielp zijn team enorm.

En dan voor wat betreft Zwolle de laatste man die ik wil noemen: JT Tiller. Iedere keer wanneer zijn team hem nodig had was het 'Tiller Time'; hij sleurde en duwde, ging hard naar het bord, creëerde voor zijn teamgenoten (9 Assists), scoorde (29 Punten), reboundde (7) en nam de moeilijkste schoten. Hij droeg zijn team door de lange moeilijkste fase, en was er ook tijdens het spannende einde nog steeds. Goud waard!

Dan ZZ Leiden. Ik zie het iedere wedstrijd die ik zie meer bevestigd; als ik Leiden was, zou ik Daviyon Draper zo snel mogelijk vastleggen voor het volgende seizoen (en daar voorbij). Hij overtuigde aan het begin van het seizoen lang niet altijd, maar inmiddels -in ieder geval mij- wel!

Coach Paul Vervaeck kwam uiteindelijk niet opdagen bij de persconferentie. Ik weet niet waarom niet, er was natuurlijk wel een en ander aan de hand , maar als hij uit eigen vrije wil niet kwam, dan kan ik me dat voorstellen. ZZ Leiden domineerde de wedstrijd zo lang, en won toch niet; om gek van te worden als je de coach bent.

Coach van den Belt zei het -toen ik hem vroeg naar die onervarenheid van zijn team- en volgens mij bij de persconferentie nog eens: “Hey, Leiden heeft Jesse Voorn, Rogier Jansen, Thomas Koenis en Mohamed Kherazi; dat zijn geen koekenbakkers hè!” En dat is helemaal waar. Maar Leiden speelt wel met een kleinere rotatie, en dat betekent dat al die mannen productief moeten zijn, en wel tot het einde..!

Jesse Voorn maakte weer een stel van zijn kenmerkende driepunters, maar het waren er 'maar vier'. En al deze mannen kwamen uit rond de tien punten; totaal 42, tel daar bij op de 24 van Draper, dan kom je op 66. De rest van de spelers die van de bank kwamen speelden tezamen nog geen 40 minuten in een wedstrijd met Overtime, en scoorden 12 punten. Ik zeg niet dat je met zo'n productie niet zou kunnen winnen, maar het is krap aan; dus...

Game-5; het publiek -zeker het Zwolle-deel en de neutrale toeschouwers- heeft genoten, het was een kraker, en straks, in Game-6 kan het zomaar weer zo'n pot worden.

Een heerlijke sfeer en een kraker van een wedstrijd; wie heeft het dan nog over 'niveau' en 'kwaliteit'? Hopelijk straks weer zo'n echte Play-Off wedstrijd; en dus weer genieten!

In de 5-Mei-Hel, of via Ziggo, of via de Live-stream van de onvolprezen Arie int Veld en crew.

19:00h..!!! Ik ga me haasten...



AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten