zaterdag 6 mei 2017

Landstede Zwolle – Zorg&Zekerheid Leiden, Halve Finale DBL Play-Offs: Zomaar wat waarnemingen en beschouwingen van Game-4, vlak voor aanvang van Game-5


Nu wat uitgebreider nog wat meer over wedstrijd-4 van de mooie Halve Finale Play-Offs-serie Landstede Zwolle vs. Zorg&Zekerheid Leiden.

Ik had gepland lijfelijk aanwezig bij wedstrijd vier in Leiden, maar door nogal wat klappen -medisch en persoonlijk- zat dat er niet in, en bekeek ik de wedstrijd enige uren later via de opname van de ZiggoSport-uitzending.

Ik maakte notities alsof ik erbij was, maar deze keer dus door de ogen van de Ziggo-regie, en commentator Leon Kersten en analist Geert Hammink. Hier volgen er een paar:

Het viel me op dat de 5-Mei-Hel vol was, maar zeker niet afgeladen vol. Misschien kwam dat door de vroege aanvangstijd, 19:00h op de midweekse dinsdagavond. Maar ik vond het wel opvallend; de doorgaans zo betrokken fanatieke Leidse aanhang verkoopt in Leiden bij cruciale wedstrijden toch gemakkelijk de beperkte capaciteit uit. En het ging hier tenslotte toch om een potentiële laatste thuiswedstrijd van ZZ Leiden in dit seizoen. 'Do or Die' dus, en dan toch niet totaal uitverkocht...

Commentator van dienst Leon Kersten sprak uit verheugd uit te kijken naar de match-up tussen Nick Oudendag en Thomas Koenis, ik ook; even terug naar die memorabele zomer van 2014, waar de Orabge Lions zich plaatsen voor EuroBasket 2015, met juist deze twee als belangrijkste tandem van Inside-spelers..! Nu zijn ze elk een anker voor de nummers-2, en -3 van de DBL.

Het begin van de wedstrijd 0-11 gaf de indruk dat Landstede Zwolle precies op het juiste moment d klaar was voor de apotheose van 2016-2017; met werkelijk oogstrelend Fast-Break Basketball werd in no-time een 0-11 op het bord gezet.

Ik vroeg me natuurlijk ook af of de door mij eerder als potentiële 'X-factor' benoemde Olaf Schaftenaar -die niet startte- die stelling zou gaan bevestigen.

Die associatie kwam bij mij op toen ik Vader Philip (2.21m, AD) zag ik trouwens in de 'Leidse Schuur' zitten op de vaste plek voor aanhang van de uitspelende ploeg: zijn lange lijf uitgespreid over drie bankjes -met spleet- zonder rugleunig... Zou ik er zitten, 'zou ik hem meerdere dagen voelen zitten', maar misschien kost het deze veteraan-fysio minder moeite het lijf goed te houden

Zomaar wat observaties:
-lange man Nick Oudendag die -toch echt niet de allerbeste renner in de DBL-, die regelmatig het eerste 'Down-court' is...

-Jan Driessen die al vroeg in het Tweede Kwart zijn opwachting maakt

-een aantal lullige 'Travel-calls', o.a. een schitterende ZZ-aanval die op het laatste moment werd afgefloten met zeer dubieuze call; jammer!

-'Lastminute aankoop' Leigh Enobakhare die steeds vaker als stand-in voor Koenis goede low-budget minuten brengt

-Jesse Voorn die een zwaar bevochten OR, gevolgd door de juiste, maar niet erg zuivere kickout pass, omzet in drie punten...en dan is de aanvankelijke 0-11 ineens omgezet in aardige Leidse voorsprong...

-hij volgt die fantastische driepunter op met nog twee 'echte Jesse-drietjes voor negen (9!) punten in ruwweg een minuut...

–...en dan is niet alleen de beste 'Streakshooter in de DBL, maar ook de 'Blauwe Brigade' helemaal wakker en bij de les!

-de ruststand is 30-24, en dat vind ik eigenlijk ongelofelijk

-Kwart-3; wat een gevecht!!! De amusementswaarde is zeer hoog.

-Landstede vecht zich terug in de wedstrijd, maar dan zijn het weer Jesse Voorn, maar ook zeker de van de bank in de startersrol herrezen Rogier Jansen met 'Back-to-back driepunters die het noodzakelijk maken dat Zwolle weer helemaal opnieuw kan beginnen...

-Rogier is natuurlijk altijd controversieel, tekende pas laat bij, maar is deze wedstrijd voor Leuiden zijn gewicht in edelmetalen waard.

-Ook interessant, de Leidse MU24 speelt in deze wedstrijd bij afwezigheid van PG Lee een significante rol..!

-Kwart-3 eindigt op het verschil dat er bij het begin van die periode al stond.

-ZiggoSport brengt een door coach Paul Vervaeck uitgetekend spelletje voor weer een driepunter van Voorn prachtig in beeld en geluid.

Landstede heeft geen kans meer in het slot van de wedstrijd: de serie gaat door..!


Allemaal kijken dus!


AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten