Jan Verhoeff met zijn eeuwig petje ©(C) Marc Bolsius |
"Verhoeff kende Den Bosch als zijn broekzak, maar was in 1973 ook bij de gijzeling in een boerderij in Deil, de gijzeling in het Indonesisch consulaat in 1977 in Den Haag en de Bijlmerramp in 1992. En kind aan huis in de Bossche sport, bij FC Den Bosch en het basketbal maar ook bij de laatste verreden Elsftedentocht in 1997"
Overleden stadsfotograaf Jan Verhoeff, met dat petje, was Den Bosch en Oeteldonk
Verhoeff begon als dimafonist (artikelen uittikken die correspondenten via de telefoon inspraken) bij zijn krant aan het Emmaplein. Na zes jaar Koninklijke Marine en af en toe als invaller-fotograaf kwam Verhoeff na het volgen van de fotovakschool in 1971 bij het Brabants Dagblad in dienst. Voor deze krant maakte Verhoeff 70.000 tot 80.000 foto’s. Steeds weer met dat petje op, gekocht tijdens een vakantie in Normandië, als het Kuifje onder de fotografen.
Niemand in Den Bosch die zoveel contacten had als Verhoeff, met mensen op straat, in het stadhuis van Den Bosch of bij de provincie. Hij leverde het Brabants Dagblad onmetelijk veel tips op. Bij de ongeveer tien tot vijftien foto’s die Verhoeff dagelijks maakte zat altijd wel een foto van een zelfgekozen onderwerp, op eigen initiatief. Verhoeff kende Den Bosch als zijn broekzak, maar was in 1973 ook bij de gijzeling in een boerderij in Deil, de gijzeling in het Indonesisch consulaat in 1977 in Den Haag en de Bijlmerramp in 1992. En kind aan huis in de Bossche sport, bij FC Den Bosch en het basketbal maar ook bij de laatste verreden Elsftedentocht in 1997.
Mensen, daar ging het bij Verhoeff om. Jarenlang verzette hij zich tegen het maken van foto’s van ongelukken, uit piëteit met familieleden. Hij was liever onder en met de mensen, bij koninklijke onderscheidingen en huwelijksfeesten. Menig keer is Verhoeff aangesproken, om zijn foto’s te kunnen gebruiken voor bidprentjes.
Oeteldonk
Oeteldonk en Verhoeff was één. Lid van De Bossche Bollen (met Cor Versteeg), hoffotograaf en mede-oprichter van de Oeteldonkse Kletsavonden. In die dagen ruilde hij zijn blauwe petje in voor een roodwitgeel exemplaar. En toog hij op de carnavalsmaandag na zijn werk Oeteldonk in. Met in zijn zak foto’s van die dag, tot een klein pakketje opgevouwen om te geven aan de Oeteldonkers die hij had vastgelegd.Verhoeff nam in juni 2007 afscheid van het Brabants Dagblad, met een expositie in het Noordbrabants Museum en een boek met 500 foto’s. De selectie viel vooral op foto's waar mensen op staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten