vrijdag 9 augustus 2019

BASKETBALL IN DE REGIONALE MEDIA / EINDHOVEN / COACH AVONTUUR: Basketbalcoach Thomas Roijakkers uit Deurne naar Japan: 'Geweldig dat ze bij mij zijn uitgekomen' / ED.NL /

Basketbalcoach Thomas Roijakkers poseert bij zijn company-car van de Japanse club Saitama Broncos(Foto: (via) Tommy Rooijakkers)

Basketbalcoach Thomas Roijakkers uit Deurne naar Japan: 'Geweldig dat ze bij mij zijn uitgekomen'

Basketbal is snel, dynamisch. Daar houdt coach Thomas Roijakkers (40) van. En nu naar de andere kant van de wereld. Naar zijn nieuwe Japanse club.


Eindhovens Dagblad, Regio-sport, Maarten de Jong 03-08-19


'Wat, Japan? Doen!', dacht Thomas Roijakkers. Nederland, België en Duitsland zijn hem niet meer onbekend, werken op een ander continent, in een andere cultuur, dat is voor de basketbalcoach uit Deurne een fantastische uitdaging. Dinsdag vertrok hij naar Saitama, waar hij in het nieuwe seizoen de fullprofs van Saitama Broncos onder zijn hoede heeft.

Een Nederlander, in zijn eentje, helemaal aan de andere kant van de wereld. En dat vanwege basketbal. Dat klinkt als een bijzonder avontuur.,,Eerst maar eens een paar woorden Japans leren", merkt Roijakkers monter op. ,,Ze spreken hier amper Engels, dus de communicatie is in het begin misschien lastig. Ik denk dat het de onderlinge relatie ten goede komt als ik een paar woorden of zinnen Japans spreek. Dat moet ook, als je het mij vraagt. Ik ben degene die naar Japan gaat, dus ik ben degene die me aan moet passen."

Hij kan natuurlijk ook een tolk meenemen. ,,Eén van de spelers gaat proberen te vertalen", knikt de 40-jarige coach. ,,Hopelijk begrijpen we elkaar dan een beetje. Als de hele groep naar links gaat terwijl ik rechts bedoel, moeten we toch nog even oefenen."

Het was zijn zaakwaarnemer die met het aanbod uit Japan op de proppen kwam. Roijakkers had wel eens gecoacht in China, maar Japan, dat land was hem onbekend. Desalniettemin voelde hij zich gevleid. ,,Het is daar extreem moeilijk om als buitenlandse coach aan de slag te gaan", meent de fulltime trainer. ,,Laat staan als je uit Nederland komt. Je zou eerder iemand uit Amerika, of Oost-Europa verwachten. Ik doe bepaalde dingen goed en ze hebben gezien dat ik al twintig jaar op redelijk niveau gecoacht heb. Geweldig dat ze bij mij uit zijn gekomen. Wel heel moeilijk dat mijn vriendin hier niet is, maar ik ben blij met hoe ze me altijd ondersteunt."

Lange Amerikanen

Saitama Broncos speelt op het derde niveau in Japan, vergelijkbaar met de Nederlandse eerste divisie. ,,Toch zijn alle spelers in deze ploeg prof", weet Roijakkers. ,,Ook de staf is fulltime met basketbal bezig. Het team is flink veranderd ten opzichte van de wedstrijden die ik afgelopen seizoen heb gezien op beeld. Ik weet nog niet goed wat ik kan verwachten. We willen zo hoog mogelijk eindigen en dan zien we wel. Er komen nog twee buitenlandse spelers bij. Elk team mag er daar twee van hebben. De meeste teams in Japan hebben kleine basketballers. Het zijn bijna allemaal spelverdelers. Veel clubs kiezen voor twee lange Amerikanen. Wij zijn nog aan het kijken."

Roijakkers kijkt in Japan misschien wel zijn ogen uit. ,,Het is mooi om een nieuwe cultuur te leren kennen. De mensen hier hebben veel respect voor elkaar. Daar ben ik enorm tevreden over. Het wordt voor mij aftasten om te kijken in hoeverre ik invloeden van de Europese cultuur over kan brengen. Ik kom hier niet als Europeaan om de boel te veranderen. Aan de andere kant: clubs hier zijn gewend vier tot vijf uur per dag te trainen. Ik weet nog niet hoe dat dan zal moeten, maar ik wil overal over nadenken."

Paspoort

Thomas Roijakkers (40) uit Deurne

Basketball-CV:

Nederland: Verschillende jeugd- en seniorenteams, (1998-2004), Cape Holland (2004-2005), Upstairs Weert (2008-2009), Landstede Basketbal (2009-maart 2013).

België: Stella Artois Leuven Bears (2015-februari 2016), Hubo Limburg United (2017-december 2017), Spirou Charleroi (2018-2019).

Duitsland: Belkaw Bascats (2005), SV Halle Lions (2006-2008), Citybasket Recklinghausen (2013-2015), RSV Eintracht (2016-maart 2017), Dragons Rhöndorf (2017).

*

Artikel overgenomen van het Eindhovens Dagblad, meer Basketball van ED.nl   ---  Hier  ---



Geen opmerkingen:

Een reactie posten