maandag 14 augustus 2017

ORANGE LIONS / ORANJE BASKETBALL / NEDERLAND VS. ALBANIË /VOLGENS COLUMNIST LEON KERSTEN: 'GLAS HALF VOL OF HALF LEEG? @ORANJEBASKETBAL IN ACTIE'

Henk Norel Dunkt Tegen Albanie in een volle,
 en mooi aangeklede SHZ
Ook Leon Kersten beschouwde de wedstrijd na via zijn Blog; originele en complete post   ---  Hier  ---







Hier alvast het eerste deel:

GLAS HALF VOL OF HALF LEEG? @ORANJEBASKETBAL IN ACTIE


Een aantal positieve punten staat mij bij van de interland tussen Nederland en Albanië in de Sporthallen Zuid in Amsterdam.
Allereerst het hoge gehalte aan basketballers, ex-spelers en de best grote publieke opkomst. De bijzaal van de Sporthallen Zuid zat goed vol met iets meer dan 1000 fans.
Daarnaast won Oranje en zette daarmee een grote stap richting de kwalificatiegroepen voor het WK in 2019.
In aanvallende zin heb ik mooie dingen gezien. Kloof blijkt verreweg de beste Nederlander (en kan fantastisch dunken) en Oudendag is een bijzondere en belangrijke speler.

De winst verbloemt misschien voor het neutrale publiek, dat lang een spannende wedstrijd zag, dat Oranje belabberd speelde, zeker in de eerste helft. Futloos, of zoals een twittervolger meldde: zoals PSV voetbalt.
Spanning? Druk? Hoogmoed? Onderschatting?
Toon van Helfteren had na afloop het antwoord niet voor mij. Begrijpelijk dat de bondscoach dat niet hardop zegt. Tegen zijn gewoonte in ging de bondscoach na de wedstrijd wel de kleedkamer in. Hij wilde per sé nog even zijn spelers spreken en dat zegt genoeg.
Ik denk dat de spelers er –iets- te makkelijk over dachten. Ach Albanië. Ik geeft toe dat ik er zo ook over dacht, maar die Balkanmannen liepen wel de planken uit de vloer en konden best aardig schieten.
CAPACITEITEN
Nederland moet 101% geven om top te zijn, bij 99% blijkt de ploeg vooral verdedigend erg kwetsbaar. Daar maakte Albanië ronduit misbruik van. Gelukkig werd het na de rust verdedigend beter.
Dan kan ik wel schrijven dat Oranje met alle mannen aan boord (Kherrazi, Hammink en Nicolas de Jong) en in goede doen tegen de Europese middenmoot aanschurkt, een nederlaag had iedereen belachelijk gemaakt. Gelukkig kwam het niet zover.
Misschien dat ook de sfeer in de Sporthallen Zuid van invloed was op de spelers. Het was erg relaxed en dat is wellicht overgeslagen. Dat kon ook omdat de bijzaal geen topsport uitstraling heeft. Ik miste de ambiance die ik in de Maaspoort en Martiniplaza wel voel. Het lijkt mij dat spelers dat ook voelen.
Voor de echte kwalificatiewedstrijden zijn de hallen in Den Bosch en Groningen in de picture, begrijp ik. Dat is goed nieuws, hopelijk zijn ze straks ook beschikbaar. Helaas hoorde ik ook dat Almere een optie is. Ik mag hopen dat dat niet doorgaat, want in die stad zonder basketbalcultuur zijn in het verleden nooit veel mensen komen kijken.

Overigens wordt er 24 augustus bij de FIBA.....
...
Leon Kersten via zijn Blog; originele en complete post   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten