zondag 6 augustus 2017

DBL FORWARD LEASE ROBA / AD-SPORT INTERVIEW / EVEN TERUGKIJKEN (2013) MU20B: Interviews Kasper Averink in 2013(MU20B) en in 2017 - 'Kasper Averink is back-up bij Rotterdam Basketbal'

Kasper Averink heeft al in heel wat teams gespeeld -veel clubs; o.a. Leiden, Slowakije en Weert, maar ook in Oranje; o.a. diverse Nationale Jeugd-teams, en ook in het Oranje B-team- zijn volgende stop is bij Forward Lease Rotterdam Basketball. Hij gaf bij die overstap een interview aan het AD, je leest het hieronder; hij blijft onverminderd ambitieus! Je vindt hieronder ook een link naar een Profiel dat ik zelf maakte, precies vier jaar geleden. Even terugkijken dus.





Originele AD-Sport-Interview van enkele weken terug: --- Hier --- via 'Topics' --- Hier ---

In 2013 maakten Jan Lievaart en Aart Dekker een Profiel van Kasper Averink tijdens het MU20-B-Divisie EK, je leest het   ---  Hier  ---  terug.



Kasper Averink is back-up bij Rotterdam Basketbal





Kasper Averink. ©PRO SHOTS
Hij zegt bij Rotterdam Basketbal de beste pointguard van de eredivisie te willen worden, maar een rol die Kasper Averink al heel zijn profcarrière achtervolgt, lijkt hem ook in de Maasstad te wachten.

In Slowakije had hij naar eigen zeggen nog 'geluk'. Averink, die zijn opleiding in Leiden genoot en alle jeugdselecties doorliep, begon in 2011 zijn profcarrière bij Prievidza, een Slowaakse club met het op één na laagste budget op het hoogste niveau. De coach, Johan Roijakkers, kende de jeugdinternational van het Nederlands U18-team. ,,Hij heeft mij veel kansen en vertrouwen gegeven'', zegt de 24-jarige Averink. ,,Ik had het geluk dat aan het begin van de competitie een Amerikaanse pointguard geblesseerd raakte. Dus ik speelde, voor mijn leeftijd, gelijk behoorlijk veel."
Met een titel op zak keerde Averink na een jaar weer terug bij ZZ Leiden, waar hem de rol van back-up achter een nog aan te trekken Amerikaan wachtte. ,,Ik was in een positie gekomen dat ik weer moest werken voor speelminuten, door veel concurrenten op mijn positie. Toen heb ik ernaartoe gewerkt dat ik sommige wedstrijden startte en sommige wedstrijden niet. Gemiddeld speelde ik een minuut of vijftien. Je staat achter een Amerikaanse pointguard en bent dan toch altijd een back-up. Uiteindelijk is mijn doel om een startende leider en speler van het team te worden."

Knieblessure

De oplossing vond hij afgelopen seizoen bij BS Weert in Limburg. Na een goed begin liep Averink in februari een knieblessure op. Er werd gedacht aan een botbreuk. Na zes weken rust startte Averink weer, maar hij merkte dat het nog helemaal niet goed zat. Uit een nieuwe MRI-scan bleek dat hij een scheur in zijn meniscus had. Een operatie maakte een einde aan zijn seizoen. ,,De twaalf wedstrijden die ik heb kunnen spelen, gingen goed. Alleen, blessures hebben het seizoen een beetje verknald.''
Tijdens een uitwedstrijd in Rotterdam werd Averink door coaches Armand Salomon en Vincent van Sliedregt benaderd. Door het vertrek van La'Shard Andersen was de positie van pointguard onbezet. Intussen staat de herstellende Averink in de Maasstad een bekende rol te wachten, nu Rotterdam Basketbal in Ordane Kanda Kanyinda nog een pointguard heeft aangetrokken. ,,Hij is mijn beoogde nummer één'', aldus Salomon.
,,Ik ben overtuigd van mijn eigen kwaliteiten", zegt Averink zelfverzekerd. ,,Ik hoop dat we een zo'n goed mogelijk team krijgen. Als je op de pointguard-positie kijkt bij goede teams, dan zijn die posities gewoon dubbel bezet. Spelers doen het samen. Hoe die invulling gaat zijn, kan je niet voorspellen. Maar ik wil gewoon een zo'n groot mogelijke rol in het team krijgen. Dat zal ik gaan laten zien."


Originele AD-Sport-Interview --- Hier --- via 'Topics' --- Hier ---

In 2013 maakten Jan Lievaart en Aart Dekker een Profiel van Kasper Averink tijdens het MU20-B-Divisie EK, je leest het   ---  Hier  ---  terug.

Het bericht waarmee Forward Lease Rotterdam Basketbal zelf het tekenen van Averink aankondigde   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten