vrijdag 18 augustus 2017

COLUMN AART DEKKER / ORANJE BASKETBAL / ORANGE LIONS / NEDERLAND VS. OOSTENRIJK / EVEN NUANCEREN: Even Helicopteren; Wie had vijf jaar geleden kunnen denken dat...

Foto van Eurobasket.com
Ik ga bij sommige Insiders door voor de onverbeterlijke optimist die slechts door een Roze Bril wenst te kijken, aan de andere kant kreeg ik een jaar geleden -ook toen na de wedstrijd Thuis tegen Oostenrijk- terwijl ik een simpele 'Waarom-vraag'stelde -gewoon, om iets zeker te weten- de wind flink van voren van Coach Toon van Helfteren; ik wilde iets weten om niet wellicht het verkeerde op te schrijven in mijn verhaal na de wedstrijd, kreeg een simpel antwoord waarmee inderdaad voorkomen werd dat ik misschien de verkeerde interpretatie van wat ik had zien gebeuren in mijn beschouwing terecht kwam, maar Toon zag in mijn vraag -al dan niet verhulde- kritiek, terwijl die absoluut niet achter mijn vraag zat.

Achteraf bleek die onnodige nederlaag -wij wisten allebei dat dat zo zou kunnen uitpakken, waar het Oranje Publiek absoluut niet zo dacht; de zaal was niet uitverkocht en veel te mat- cruciaal, en kostte Oranje deelname aan EuroBasket 2017. Toen gingen de Orange Lions door met een denderende 3:0 'Sweep' van alle Uitwedstrijden -Denemarken, Duitsland en een veegpartij Uit tegen de Oostenrijkers- om na een nipte Thuisoverwinning tegen Denemarken -dat daarvoor Thuis de Duitsers ook al pootje wist te lichten; ook een uniek resultaat!- zwaar onderuit te gaan tegen de getergde en op revanche en plaatsing uit zijnde Mannschaft, een team -we weten het allemaal- waarvan je weet dat ze -dat is cultureel bepaald, of zit ze zelfs in de genen- in zo'n wedstrijd zeker Thuis beter niet tegenover je kunt krijgen; de meeste landen zouden na 15-20 punten voorsprong -en zeker kwalificatie en een eerste plaats in de Groep- wat gas terug nemen, waarop Nederland dat -zoals ook echt gebeurde- terug zou vechten, en beiden zouden zich tevreden plaatsen...maar niet de Duitsers die gingen voor 'de Kill' en duwden Nederland zo diep onder water dat Oranje zich vanwege het rare systeem van 'Beste Tweeden' waarin appels met peren worden vergeleken in een erg moeilijke rekenkundige formule werd bepaald dat Nederland na zes wedstrijden, waarvan vier -en dus alle drie uitwedstrijden!- gewonnen te hebben een plaatsje onder de dikke zwarte rode lijn eindigde en niet naar EuroBasket 2017 mocht.

Die streep lag overigens bij vergelijkbare resultaten hoger dan twee jaar eerder, omdat enkele landen door het zelf organiseren van een Voorronde-Groep op EuroBasket zich niet hoefden te plaatsen. In 2014 konden alleen landen die zich op eigen kracht sportief hadden geplaatst zo'n Voorronde organiseren...

'Fast Forward' een jaar: zowel Nederland als Oostenrijk waren reeds verzekerd van deelname aan de Qualifiers van 2017-2018 voor het Wereldkampioenschap 2018 in China, idem-dito voor deelname aan de Qualifiers voor EuroBasket 2020, waarmee een potentiële ramp van het langere tijd geen belangrijke Internationale Wedstrijden spelen afgewend was. Oostenrijk Uit was niet de veegpartij van 2016 geweest, maar Nederland won na een aanvankelijk spannende wedstrijd toch relatief eenvoudig; ik had zelf de indruk dat het verschil gemakkelijk wat groter had kunnen zijn, maar misschien was ik te positief, ik weet het niet. De Oostenrijkers -echt geen Maradurodamse koekenbakkers, en in mijn ogen onder de huidige coach snel progressie makend- moeten de Thuiswedstrijd van Oranje met verbazing hebben bekeken; hadden zij Albanië Uit met grote cijfers simpel weggezet, een week later zagen ze datzelfde Albanië het Nederland heel moeilijk maken. Dat moet ze extra spirit hebben gegeven voor de wedstrijd van afgelopen woensdag..!

Uit en Thuis

Het begint een patroon te worden; de Orange Lions spelen Uit niet zelden beter dan Thuis; een ongewoon patroon in het Internationale Basketball, en publicitair -geef je Oranje-Fans EN de Media mooie voorstellingen Thuis, en je hebt een beter verhaal te verkopen!- en wat betreft momentum een 'typisch geval van Jammer!...

Net als vorig jaar een 'Grote Wedstrijd', een volle bak met mensen die echt kwamen om een Oranje Basketball Feestje te gaan vieren, de aandacht van de Media eindelijk ontluikend, de wedstrijd op TV en Live-stream, een hele mooie, spannende wedstrijd ook, en dan na afloop een kater...

Diverse mensen staken de hand in eigen boezem, want de nederlaag had -vrij eenvoudig- onder de zeven punten gehouden kunnen worden gehouden, en ook een overwinning zat er echt wel in; het waren vooral eigen fouten -maar zeker ook een ijzersterk acterend Oostenrijk- die leidden tot deze erg zure nederlaag.

Eerste Plaats Verkeken?

In ieder geval in theorie niet! Was de ongeslagen plaatsing in 2013 van Oranje voor EuroBasket 2015 van te voren als 'Zeker' ingeschat? Ik dacht het niet; lullige sterretjes en een onverbiddelijke Fiba deden Nederland de das om. Was de zegetocht met een mix van Nederland-A, -B -C en Jong Oranje in 2014 voorzien? Ook zeker niet! Waren er veel mensen die Nederland op EuroBasket 2015 gelijk een wedstrijd zagen winnen, en drie keer relatief nipt zagen verliezen van Slovenië, Kroatië en Griekenland? Ik dacht het niet!

Zaterdag: Albanië Uit

Mag je uitgaan van een gemakkelijke veegpartij met het -voor alsnog een eerste plaats benodigde- Megaverschil? Nee, daarvoor zijn de verschillen in Europa te klein geworden. Maar is het onmogelijk dat Nederland daar wint met minimaal bijna vijftig punten?

Laat ik dit constateren: Albanië speelde in Amsterdam een verrassend sterke wedstrijd, maar de Lions lieten ze -vooral in het begin- ook die kans. Het slappe begin had bovendien het vaak optredende effect of de scheidsrechters; die lieten aardig wat steekjes in het nadeel van Nederland vallen. Dat kostte onder de streep Nederland kostbare punten die nu extra moeten worden goedgemaakt. En Albanië speelde met maar zeven man, waarvan er slechts vijf punten maakten, en die vrijwel zonder uitzondering in Kwart-4 zwaar in de foutenproblemen kwamen...ik denk niet dat Albanië zo goed is als ze er vorige week uitzagen, en ik denk dat je de kans dat ze breken tegen een van de start ultrascherp Oranje, dat dan ook de hele wedstrijd scherp en goed speelt, reëel is. Als Oranje dan vleugels krijgt, en het scoreverschil relatief snel hoog op kan jagen, lijkt mij geen utopische gedachte. Gebeurt dat ook en wordt het verschil die benodigde bijna vijftig? Ik steek er mijn hand niet voor in het vuur.

Maar als je dan toch naar Albanië moet, en je hebt nog een klein kansje; ga er dan ook vol voor, maak je fouten van woensdag (meer dan) goed...roep niet van te voren dat zo'n verschil uitgesloten is! En wij thuisblijvers moeten op tijd massaal duimend voor de buis zitten!

Geloof, en "Never give up, Never Ever give up!" indachtig 'Jimmy 'V' Volvano!!

Dan nog even terug naar het 'Wie had kunnen denken dat'-stukje onder het hoofdje 'Eerste Plaats Verkeken?'. Wie had vijf jaar geleden kunnen denken dat er nu na een wedstrijd tegen Oostenrijk, na het overleven van een Pre-Qualifiers-Ronde voor een Wereldkampioenschap toernooi, een heftig stukje TV als het onderstaande op de buis te zien zou zijn?

Niemand toch!?

Was Coach van Helfteren terecht doodziek van het eind van deze wedstrijd?

Absoluut! Maar vergeet niet van hoever 'we' in korte tijd al gekomen zijn!

Moraal van het verhaal: uiteindelijk zal de doorzetter zegevieren, en: Don't Give Up, Never Give Up, Never Ever Give Up!!! Waar leven is, is er Hoop. 'Not until after the Fat Lady Sings the Blues...'

Ik zit zaterdag voor de buis, ik hoop dat er ook wat in Oranje gehulde extra Echte Fans in Tirana zelf het Team een extra hart onder de riem zullen steken!

Vergeet -hoe dan ook- niet vanwaar we komen...

AART DEKKER

Van ZiggoSport afgelopen woensdag:


Post-game Interview met Coach Toon van Helfteren na het zure Verlies tegen Oostenrijk Thuis 2017
de video zie je   --  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten