zaterdag 10 februari 2018

COACH FILOSOFIE JILLERT ANEMA / OS WINTERSPELEN BEGONNEN: 'Laat je -als je wilt winnen- niet beïnvloeden door je omgeving...werkt vertragend' / PRESENTATIE ALV !!STEDEN VERENIGING

CITAAT(ALV De Friese Elf Steden, Presentatie gastspreker Jillert Anema December 2016)

De voorzitter introduceert gastspreker Jillert Anema, die ondanks belangerijke wedstrijden in Heerenveen bereid is gevonden een halfuur uur spreektijd in te ruimen voor een presentatie op deze vergadering.



In de inleiding van zijn presentatie geeft Jillert aan altijd graag iets aan zijn toehoorders mee te willen geven. In zijn uitvoerige en levendige speech heeft hij dan ook een en ander voor zijn toehoorders in petto:


  • De hedendaagse overdreven troostcultuur leidt tot een generatie die niet of nauwelijks tot overwinnen in staat is;
  • “Als groot voetbalfan wil ik ook heel graag dat Nederland de vierde wereldkampioenschapfinale gaat winnen. Maar als moeders doorgaan hun falende kinderen te troosten, dan zijn we op weg naar onze vierde wereldkampioenschapfinale die we verliezen: dus houd ermee op!”Aldus Jillert. Met deze stelling oogst hij een spontaan applaus.
  • Als je iets wilt bereiken in het leven, moet je tegenslagen bevechten en ze niet ondergaan.
  • Je moet het beste uit je team en ze laten presteren wat ze optimaal kunnen.
  • “Als ik er niet voor zorg dat mijn teamleden presteren wat ze optimaal kunnen, dan win ik nooit weer wat. Ik ga de wereld niet in mijn eentje veroveren; ik heb de hulp nodig van iedereen die bij me is. Ik moet mensen motiveren; ik moet er gewoon voor zorgen dat het de beste dag van hun leven is.”(Citaat presentatie Jillert).
  • Laat je -als je wilt winnen- niet beïnvloeden door je omgeving, want dat werkt vertragend op je prestatie.
  • Neem mee in je leven, dat een probleem de natuurlijke neiging heeft zichzelf op te lossen. Als een droom op de stoep ligt, dan is hij daar over een half jaar weg, ook als je er niets aan doet.



Jillert sluit zijn presentatie af met het voorlezen van een door hem geschreven column, met als centrale vraag wie het meest van de privacybescherming profiteert: de vandaal of degenen die het rechte pas bewandelen. 

***
Nog wat meer Jillert Anema -bij Fan Thijs van den Brienk op Radio1:

Luister terug  ---  Hier  ---

Jillert Anema: topsport is eigenlijk gewoon maar een spelletje


donderdag 4 januari 2018


In de eerste week van het nieuwe jaar gaat Dit is de Dag aan de wandel met bijzondere gasten om terug- en vooruit te blikken. Vandaag is presentator Tijs van den Brink op pad met schaatscoach Jillert Anema.

De start van het nieuwe jaar is meteen ook het moment om te oogsten voor Anema en zijn schaatsers. Vijf van zijn pupillen vertrekken naar Korea om voor goud te gaan op de Olympische Winterspelen. 'Als je niet gaat met de intentie om goud te winnen, hoef je niet te gaan', zegt de nuchtere Fries. 'Maar we hebben meer sponsoren die we tevreden moeten stellen - een ander deel van de ploeg vertrekt naar de Weissensee voor de Alternatieve Elfstedentocht.'

Hoe krijgt Anema het voor elkaar om met bescheiden middelen structureel te presteren? En waarom gaan zijn sporters juist voor hem door het vuur? Wandelend in het Friese Bontebok probeert de succescoach dat uit te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten