zaterdag 3 februari 2018

COLUMN AART DEKKER / RIK SMITS, MATT HAARMS, ISAAC HAAS, CURRY&IRVING: 'Mega-lang, Vs. Mega-atletisch, Mega-ver, Mega-skilled...' / DEBAT TOEKOMST / ULTIEME TOPWEDSTRIJDEN / MART SMEETS @ZIGGOSPORT

Het was een mooie week voor Echte Basketball-Liefhebbers, ik heb het (geloof ik) over eervorige week. ZiggoSport bood midweeks -met Commentaar van Mart Smeets- een absolute NCAA-Topper aan, en dat was voor niet-basketball-junkies, of liefhebbers met weinig tijd; dus degenen die nog niet het Net hadden afgespeurd naar alles over een van de Grote Nederlandse Basketball-Talenten - Matt Haarms, de eerste gelegenheid om een actuele wedstrijd met deze jonge Nederlander, Live(of kort daarna) in zijn geheel te bekijken.

Met dank aan Gideon van der Hijden hoorde ik een paar jaar geleden voor het eerst over deze jongen, en hij leverde er gelijk een link bij naar een serie clips waar Haarms met Peter van Paassen aan de slag was. Als voormalige Scout met veel Internationale Ervaring weet je dan al snel genoeg, ik geloof dat ik niet eens alle clipjes heb bekeken. Van zeer grote afstand probeer ik sindsdien een beetje bij te houden hoe het hem vergaat en afgaat, maar tijd en energie ontbraken me het laatste jaar om alles dat het Net te bieden heeft optimaal te benutten om hem echt op de voet te volgen. Gideon vertelde me toen ook: "Matt wordt een Nederlandse Porzingis!", en van wat ik in die clipjes zag, klonk me dat niet ongeloofwaardig in de oren.

Als je dan eindelijk een hele wedstrijd van zo'n gehypte -want dat is inmiddels toch wel het geval, en is niet noodzakelijkerwijs een positieve zaak- speler kunt zien, dan doe je dat natuurlijk. Al moet ik erbij zeggen dat ik de wedstrijd door allerlei omstandigheden in drie delen, verspreid over twee dagen heb gezien. Maar dan wel goed; regelmatig stukjes terugspoelend om bepaalde details goed te kunnen bestuderen.

Ik moet zeggen: het viel me zeker niet tegen, al wordt hij wel als langste man gebruikt, en daarmee bedoel ik niet 'als Porzingis in de NBA', maar toch wat meer als traditionele lange man. En omdat Purdue University nog een lange man heeft; het Fysieke Monster met best goede Inside-skills, met de naam Isaac Haas, en Coach Matt Painter deze twee mannen soms tegelijk schijnt te gebruiken, maar niet in deze wedstrijd, stond er dus steeds een van de twee in het veld. Terwijl Kristaps Porzingis nu toch echt een speler is die misschien op papier een of twee posities invult, maar zoveel vrijheid heeft dat hij een Universele Spelers is die alleen niet veel als Point Guard wordt gebruikt. Dat wil nog niet zeggen dat het uitgesloten is dat Haarms zich ook zo zou kunnen ontwikkelen, maar meestal betekent NCAA-Basketball voor jongens met deze lengte -Matt is ruim 2.20m lang en schijnt nog steeds te groeien..!- toch wel dat de focus op het ontwikkelen van een Inside-speler. En met oog op de Orange Lions en zijn NBA-Perspectieven zou ik hem daar toch liever niet zien uitkomen.

De 'Purdue Twin Towers': Links Matt Haarms(2.21m), Rechts Isaac Haas(2:.18m)
Want hoeveel '7-Footers' die Inside spelen, slagen er nu eigenlijk vandaag de dag nog eigenlijk in de NBA? Wat me meteen op Haas brengt; Mart Smeets dichtte ook hem een grote NBA-Toekomst toe. 'Draft-gewijs' -Isaac Haas is een Senior en moet dus 'De Stap' deze Zomer gaan maken- zal Mart daar ongetwijfeld gelijk in krijgen. Dus als die jongen goed met geld kan omgaan, dan is zijn kostje financieel gezien zeker gekocht. Maar als je aan mij vraagt op welke speler hij het meest lijkt -dat vergelijken is iets wat Scouts vaak als een van hun methoden gebruiken om het potentieel van spelers te evalueren- dan zeg ik: "Timofey Mozgov", en alhoewel dat een uitstekende NBA-Center is, en ook hij zijn schaapjes inmiddels ruimschoots op het droge heeft (vermits hij natuurlijk met de weelde kan omgaan), vind ik dat zijn carrière in de NBA toch iets tragisch begint te krijgen.

Waarom?

Neem nu als voorbeeld zijn tijd bij de Cleveland Caveliers. Hij deed het daar in mijn ogen meer dan uitstekend, maar werd erg wisselend gebruikt. Als hij goed gebruikt werd en veel minuten speelde, produceerde hij 'Vette Stats'. Er zijn tijden geweest, dat je dan als NBA Center de Jackpot had aangeboord; met andere woorden, dan hoorde je bij de allerbest betaalde spelers, en had je -vermits Free Agent- de clubs voor het uitkiezen, en kon je nog een kansrijk team kiezen ook; dan had je dus kans op 'een Ring', en na het grote geld is dat vaak het volgende ultieme doel en winnen is natuurlijk so-wie-so het doel van elke echte speler. Maar die tijd is voorbij, en Mozgov is inmiddels een soort van Jouney-man geworden; elk jaar een andere club. Al hoop ik voor hem dat dat gesol ophoudt nu hij bij de toch ietwat Russisch gekleurde Brooklyn Nets terecht is gekomen. Maar wat betreft speeltijd lag zijn hoogtepunt in de Play-Offs bij Cleveland; ruim 26 minuten per wedstrijd; dan ben je niet de Ster die Lange Mannen van zijn kaliber ooit wel waren in de NBA. En wat dat betreft, vrees ik dus voor Isaac Haas, maar ik kan me natuurlijk vergissen/hij kan de uitzondering worden die de regel bevestigt, en dat zou ik hem graag gunnen!

En hoe zit dat dan met Matt Haarms? Toen ik die zag spelen -en ik zag hem voor iemand van zijn leeftijd/lengte in de Top van de NCAA toch redelijk unieke dingen doen, dit in tegenstelling tot Mart Smeets die juist op diezelfde momenten vaak riep dat "de Jonge Nederlander zijn man liet lopen, of kwijt was". Ik heb het dan bijvoorbeeld over zijn voetenwerk. Overall werd Mart trouwens, zowel over Haarms, Haas, Purdue en ook over tegenstander Michigan en de wedstrijd als zodanig, in de tweede helft steeds uitbundiger enthousiast. Die beleving deelde ik volledig met hem; het was een wedstrijd waarvan je hoopt dat je die in bijvoorbeeld een Final-4 voorgeschoteld krijgt!...

Haarms vs. Porzingis?

Ik zie op dit moment meer een Jonge Rik Smits in hem, maar dan wel een beetje aangepast aan het Hedendaagse Basketball. Ik benaderde Rik met de vraag of hij de wedstrijd ook had geien, wat hij van Haarms vond, en hoe het met zoon Derrik ging. Rik had de wedstrijd zelf niet gezien, maar was zeer positief over Haarms, en met Derrik ging alles ook naar wens; we mogen Smits Jr. deze zomer in Nederland tegemoet zien, zo begreep ik. Dat zou een mooi vooruitzicht zijn! Een groot verschil met 'het Tijdperk Rik Smits in College (Marist)' is trouwens wel dat het toen best moeilijk was aan beelden te komen, terwijl we er nu -met een beetje moeite, en misschien voor een beetje extra geld- overvloedig veel (bewegend) beeld te vinden is.

Derrik & Rik Smits(Foto overgenomen van J-dus.com)

Purdue -het alma Mater van Legendarische Coach John Wooden trouwens, daarover hier op mijn Blog in de toekomst veel meer- is een erg goed team, heeft het voordeel mogen genieten in de vorige zomer op een Hoog Internationaal Niveau actief te zijn geweest, en dat zou zomaar kunnen  betekenen dat Purdue All The Way, en anders toch wel heel diep, March Madness (in) gaat!

Boven dit stukje staat: 'Mega-lang, Vs. Mega-atletisch, Mega-ver, Mega-skilled...', met als Tags onder andere nog 'DEBAT&TOEKOMST'. Voor ons is Matt Haarms natuurlijk erg interessant; hij is zeker niet de enige Nederlandse speler met een zeer zonnig toekomstperspectief -als alles wat er op dit moment in de diverse pijpleidingen zit, daar optimaal ontwikkeld uitkomt, dan hebben we misschien wel (helemaal) geen CTO nodig...- en kunnen de Orange Lions grote stappen maken als voortzetting van de belangrijke stappen die al zijn gemaakt... Haarms kwalificeert zeker voor de titel 'Mega-Lang'. Maar ik schreef al, al had ik het daar specifiek over collega Haas, dat is dus tegenwoordig niet altijd meer een 'Pre'..!

Afbeelding overgenomen van: 'Behance.net/gallery/'

In dezelfde week als Purdue vs. Michigan, werd in de NBA ook de Golden State Warriors vs. Boston Celtics gespeeld. Ofwel, zoals dat in de 'Star-driven' NBA nu eenmaal gaat: Step Curry vs. Kyrie Irving. Deze werd -ik heb het tenminste niet kunnen ontdekken- helaas niet door ZiggoSport gebracht. Ook die pot was van een waanzinnig hoog niveau!

Er is de laatste jaren, zeker ook hier in Nederland onder Liefhebbers, best veel gedebatteerd over het Stephen Curry en Klay Thompson Basketball - de Splash Brothers -, de met extreem veel Driepunters gepaard gaande High-scoring NBA-variant, van de toch al meer op Show&Entertainment leunende NBA-versie van onze Mooiste Teamsport. Ik zou de mensen niet de kost willen geven die in die periode op zijn zachtst gezegd 'niet enthousiast' waren..! Nu gun ik iedereen zijn mening, maar de mijne is dat dit nu eenmaal het Basketball van Vandaag de Dag is, en dat je grotendeels wel mee moet doen, want doe je het niet, dan leg je het aan de Top altijd af!


Stephen Curry vs Kyrie Irving EPIC PG Duel Highlights (2018.01.27) - Steph Got Left Hanging!


Dus dit is geen goed tijdperk voor Mega-lange spelers -tenzij ze iets in de richting van Kevin Durant en Kristaps Porzingis kunnen ontwikkelen- of genoegen willen nemen met een ietwat ondergeschikte rol ten opzichte van de absolute Sterren van heden ten dage. Er zal trouwens altijd plaats blijven voor Erg Lange, Fundamenteel Goede Lange Spelers; die zullen altijd in de NBA, of erbuiten ook Groot Geld kunnen verdienen, en Prijzen kunnen Winnen, vermits bij het juiste team. Maar dat laatste geldt so-wie-so altijd! En dus is het Toekomst-perspectief voor zowel Haarms, als andere Grote Jonge Lange Nederlandse talenten, en voor het Nederlandse Basketball als geheel, heel erg 'Bright'!!

Als we er tenminste nu eindelijk eens in gaan slagen -wat ik al vele jaren betoog- SAMEN leren werken, maar dat blijft op een of andere -voor mijn onbegrijpelijke manier- toch erg moeilijk...ik hoop niet TE moeilijk...

Reageren?
Graag!

AART DEKKER

***

Een aantal gerelateerde artikelen die ik de laatste tijd tegenkwam:

Hammerandrails.com/2016/10/5/13180660/2017-purdue-basketball-recruiting-matt-haarms-commits

Kentsterling.com/2017/12/22/is-purduembb-matt-haarms-a-future-nba-stretch-five-robbiehummel-thinks-so/
Purdueexponent.org/sports/article

Video.btn.com/the-journey-matt-haarms-celebrations of  'Facebook.com/groups/Ilovebball/?multi_permalinks'  (Big Ten Video!)

En over GS Warriors vs. Boston Celtics:

'sporza.be/cm/sporza/zaal/basketbal/1.3133995' (ook met video), en



Geen opmerkingen:

Een reactie posten