ZZ Leiden TV afl. 10, met de media crew en scout Martin Houwaard (22 mrt. 2021)
Gast-presentator Niek van Bemmel interviewt Paul Crama en Arie in 't Veld van de ZZ Leiden Media Crew. Wat komt er allemaal kijken bij de productie van de livestream? Hoe wordt de club het beste in beeld gebracht? Vervolgens schuift scout en video-analist Martin Houwaard aan. Hij legt uit, hoe je een 'boxscore' moet lezen en welke informatie daarin waardevol is voor de coaches. In de wekelijkse kwiZZ is weer een gesigneerde basketbal én een voucher voor de livestream te winnen.
*
SHARTIE AART DEKKER
Zorg en Zekerheid Leiden Basketball Voorloper & Goed Voorbeeld
Ontwikkelen Digitale DBL Content - Crew doet Geweldig Werk
Ik schreef er al (veel) vaker over: ik denk dat het voor het Nederlandse Basketball in het algemeen, en voor de DBL (en DWBL) in het bijzonder, van het allergrootste belang is dat ons Basketball niet alleen in Sporthallen en Arena's wordt aangeboden - maar ook in allerlei andere vormen en via allerlei andere kanalen; eerst in dit tijdperk digitaal via het internet.
Naar mijn mening heeft de DBL ruim 10 jaar geleden een geweldige kans gemist die het Professionele Nederlandse Mannen Basketball wellicht (veel) beter door de toenmalige Grote Financiële Crisis had kunnen trekken dan nu het geval was, als men het toenmalige Plan Pieper daadwerkelijk met slagkracht zou hebben doorgevoerd. Eeuwig zonde dat de FEB / DBL-clubs toen door onderlinge verdeeldheid daar te weinig werk van hebben gemaakt.
Ik denk dat nu - nu we in een nog veel grotere crisis terecht zijn gekomen - blijkt dat dat toen had gekund, dat het ook nodig was, en dat - als het toen goed gedaan was, en er dus nu veel meer ervaring mee had geweest - er in de afgelopen jaren meer kansen hadden kunnen worden benut, het basketball nu sterker zou zijn geweest, en dat dat bovendien deze crisis erg had kunnen helpen sneller en beter geacteerd had kunnen worden teneinde het hoofd nu beter boven water te houden en wellicht zelfs de kansen die elke crisis brengt beter te benutten.
Maar goed, het heeft dus een decade geduurd, maar nu zijn alle clubs flink bezig om zich Digitaal te, manifesteren, het is bovendien nu de enige manier om het DBL-Basketball aan de man en vrouw te brengen.
Natuurlijk is het zo dat de clubs die al voor COVID19 ruim een jaar geleden toesloeg al digitaal al flink aan de gang waren, daar nu ook de voorlopers en beste voorbeelden in zijn.
Welke clubs dat dan zijn?
Frappant genoeg is het zo dat de club die - bij mijn beste weten - indertijd van meet af aan niet mee wilde doen - Donar Groningen, naar verluidt uit angst voor verminderende recettes als de wedstrijden allemaal live en gratis thuis te volgen zouden zijn - de laatste jaren juist heel erg goed bezig is op dit terrein. Ik vermoed dat het de club alleen maar geholpen heeft om MartiniPlaza steeds maar weer vol te krijgen en bovendien ook commerciëel en maatschappelijk.
Er is in mijn ogen één club die het misschien nog wel wat beter doet: Zorg en Zekerheid Leiden. En dat is niet alleen de verdienste van de club, maar zeker ook van de fantastische vrijwilligers die dat allemaal waar maken.
De voortrekkers van die Crew werden voor eenmaal eens naar de andere kant van microfoon en camera gehaald tijdens een aflevering van ZZ Leiden TV, dat in samenwerking met Sleutelstad TV inmiddels elke week wordt gemaakt en uitgezonden.
Die aandacht is dus dik verdiend en al de inspanningen die door die Crew Paul Crama en Arie in 't Veld voorop, maken van ZZ Leiden Basketball een Goed Voorbeeld voor anderen. Mijn inschatting is ook dat die anderen altijd welkom zijn om in Leiden te komen leren van de ervaring die er inmiddels in Leiden is opgebouwd. En van di soort samenwerking is nog nooit iemand slechter geworden...
Volle kracht vooruit dus en de tijd tussen nu en de start van de BeNeLeague Basketball volgend seizoen om de ontwikkeling van de Digitale Content en Kanalen voor het DBL-Basketball op een zo hoog mogelijk niveau te brengen.
Ik denk trouwens dat ook de DWBL in deze ontwikkeling mee zou moeten gaan...
Heeft u nu - dit lezend - het idee dat ook Digitale Prestaties in Basketballend Nederland - de DBL voorop - wel eens extra in het zonnetje gezet zouden mogen worden; dan hoor ik graag waar ik die voorbeelden kan vinden!
Betaalde streams zijn een doodsteek voor de belangstelling voor basketbal als je dat zo leest op Twitter en Facebook. Hoeveel mensen al hebben gezegd dat ze dan maar niet naar die of die wedstrijd kijken. Bovendien is de prijs te hoog en de geboden kwaliteit veel te laag. Alleen ZZ kan dat op een redelijke manier voor die prijs doen. De rest blijft toch op amateuristisch niveau, ondanks alle goede bedoelingen. Kortom: zo'n club haalt een grijpstuiver binnen, maar verliest aan sympathie en goodwill.
BeantwoordenVerwijderen