woensdag 10 juni 2015

BASKETBALL / NBA / FINALS: Gedachten bij Game-3...

New Golden Age voor NBA

Ik schrijf al een paar jaar “De Nieuwe Gouden Tijd van de NBA komt er aan”; we zitten er nu midden in... Zou het toeval zijn dat de twee Finalisten spelen in “Blue & Gold” en “Wine & Gold”?


Dellie & Me

Matthew Dellevadova is een fenomeen. Hij heeft beperkt talent, maar gebruikt alles wat hij heeft en meer. In eerdere ronden van de Play-Offs zorgde hij er – met hulp van de Refs – eigenhandig in dat er spelers werden weggestuurd – en werden geschorst – en leverde alleen al daarmee een grote bijdrage aan het overleven van de Cleveland Caveliers, en dus het behalen van de Finals. Maar wat hij in de Finals zelf laat zien grenst aan het ongelofelijke. 'Dellie' werd niet gedraft, maar Cleveland deed er erg verstandig aan juist deze jongen te contracteren. 1) als er iemand 'Blue Color' is is hij het wel, en dat doet het goed in een 'Blue Color City'. 2) hij doet alles wat hij maar kan doen om te winnen, en is nergens bang voor. 3) Hij geldt als 'Rookie', en technisch gesproken is hij dat ook. Maar onderschat niet de ervaring die hij heeft opgedaan in vele jaren spelen voor alle Australische Nationale (Jeugd-) Teams, en hij is ook nog eens een vier-jaars-collegespeler bij een goede school.
Mij persoonlijk spreekt hij me ook nog eens aan omdat hij het zelfde type speler is als ik zelf ooit was – zonder te stellen dat ik ook maar een beetje zo goed was als hij nu al is –, ik was 1.92, hij ook, ik had maar beperkt talent, hij ook, ik was een vechter, hij is dat ook...
'Dellie' is een prachtig voorbeeld van hoe ver je kunt komen met beperkt talent; met vechtlust, met spel-intelligentie en met een groot hart. En daarom is hij een ideaal voorbeeld voor coaches om voor te houden aan hun (jeugd-) spelers..!


Citaat LeBron James

“We've got some learning to do, I've always said: The Best Teacher in Life is Experience.”


De Beste Ooit? “I rest my Case...”



Speciaal voor 'de Jeugd':

LeBron James speelt allang in de NBA, toch is hij eigenlijk nog relatief jong...
Wat artikelen in Sports Illustrated over de ontwikkeling van LeBron James nadat hij - als 14-jarig! - werd geportretteerd als 'Chose One':

The Future is Now (2005)

Once Again He's the Chosen One (2012)

The King and Us (2012)

Promise Keeper (2012)

Second Honeymoon (2014)






AART DEKKER meer -- Basketball -- van Aart op zijn Weblog -- Hier --



Sports Illustrated kwam ook met heel veel interessants over Game-3, o.a:

Meer NBA-Finals Game-3 van Sports Illustrated


Interview door Dwane Wade met LeBron James:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten