zondag 28 juni 2015

COLUMN / TiNBB / ORANJE BASKETBALL / AANRADER: Leon Kersten Schreef "Op weg naar het EK Oranje Basketball; Crap wat gebeurt er Maywood..."

Ik schreef het (geloof ik) al weleens eerder: het komt vaker voor dat Leon Kersten - Journalist in het Brabantse en bij 'Langs de Lijn' en Basketballer 'Pur Sang' - een verhaal - of een column - schrijft met grofweg dezelfde kijk op de zaak als ik dan net heb geschreven, bezig was te schrijven, of wilde gaan schrijven. Soms is dat lastig - ik heb er niet een maar meerdere broertjes aan dood om werk dubbel te doen, zelfs als ik het zelf maar een keer doe en anderen het 'dubbelen' voor hun rekening nemen. Ik schrijf niet omdat ik zo nodig moet schrijven, maar omdat ik vind dat iets - tenminste - geschreven zou moeten worden. En als iemand anders het al doet, waarom zou ik het dan doen..? Daarnaast is het ook niet onprettig te merken dat er tenminste iemand is die dezelfde gedachtegang heeft als ik, dat voelt zeg maar wat minder eenzaam... Nu is het natuurlijk niet zo dat ik van Leon's gedachtegang alleen maar door zijn geschreven stukken kennis neem; als we de kans hebben - meestal rond wedstrijden - even de Nederlandse Basketball-wereld door te nemen, dan zullen we die gelegenheid niet laten liggen. Alleen is het niet zo dat we elkaar van tevoren op de hoogte stellen van onze ideeën/plannen om iets met 'de wereld' te delen op elkaar afstemmen. Ik weet ook niet of dat nu wel, dan wel niet een goed idee zou zijn trouwens...

In ieder geval: wat mij betreft hoort Leon Kersten zeker bij de 'Toppers in het Nederlandse Basketball', ook al weet ik eigenlijk niet eens of hij zelf ooit met een grote oranje bal in de weer is geweest...maar het zou erg goed zijn als er meer zoals hij in ons kleine wereldje zouden rondlopen; iemand met veel kijk op de zaak, een zeer capabel journalist, veel hart voor het Bossche - maar zeker ook voor het hele Nederlandse - Basketball (er kan namelijk niet genoeg goede 'content' worden gepubliceerd; het Nederlandse Basketball gaat al heel erg lang gebukt onder een chronisch tekort daaraan!), en iemand die - ondanks grote liefde en hart voor onze mooie sport, en grote betrokkenheid bij het Nederlandse Basketball - zowel positief als negatief kan berichten zonder dat daarbij af en toe grote persoonlijke frustratie een rol speelt.

Ik begreep dat het best even heeft geduurd voordat de NOS besloot dat de man die 'Sportminnend Nederland in bredere zin' vooral zal kennen van zijn radioverslagen - vooral in Langs de Lijn' dus, maar soms ook elders - naar Zagreb zou worden afgevaardigd naar door diezelfde NOS. Maar dat is dus nu een feit, en zo hoort dat natuurlijk ook als Nederland acte de presence geeft op het op een na hoogste podium van een van de drie grootste teamsporten - en de op een na rijkste - in de wereld.

Persoonlijk ben ik al lange tijd aan het broeden op mijn verhalen vooraf aan, en tijdens EuroBasket 2015. Helaas is het er door diverse persoonlijke omstandigheden nog niet van gekomen al een voorraadje kant en klare verhalen op te bouwen, maar ideeën daarvoor heb ik er genoeg. Nu nog de tijd en energie om er daar ook een behoorlijk aantal van daadwerkelijk te produceren...

Een verhaal hoef ik in ieder geval niet meer te schrijven, want dat heeft Leon Kersten dus al gedaan; of mijn versie er globaal genomen hetzelfde zou hebben uitgezien weet ik niet - mijn notities waren nog niet zover uitgewerkt - maar 'iets' in dezelfde richting had ik wel in mijn hoofd. Dat kan ik dus nu wissen - geeft weer wat extra ruimte voor andere gedachten - waarvoor mijn dank aan Leon!

Zijn verhaal begint zo:

OP WEG NAAR HET EK, @ORANJEBASKETBAL …CRAP…WAT GEBEURT ER…MAYWOOD
24 JUNI 2015
Naysayers zijn er meer dan genoeg in Nederland. Ben je d’r zo één? Hou dan maar op met lezen, want wat volgt is anders.

Volgende week op 1 juli begint een select gezelschap Nederlandse basketballers aan een reis. Die wie weet waar en hoe eindigt.

Het Oranjegezelschap van een jaar geleden heeft tegen alle verwachtingen, stormen en in feite tegen alles in kwalificatie afgedwongen. Ja afgedwongen want kadootjes waren er niet.

Daarmee werd het basketbal in Nederland gered. Want hoe je het ook wendt of keert, het vlaggenschip van het Nederlandse basketbal maakte water en niet zo’n beetje ook.

EEN JAAR GELEDEN

Ik schreef toen op deze blog een verhaal waar het cynisme vanaf droop over het einde van basketbal in Nederland. Had ik van iedere lezer 1 euro gehad, dan had ik de reis naar Zagreb uit eigen zak betaald. Gelukkig doet de NOS dat nu voor me en tik ik rustig verder.

In Groningen, na de verrassende eerste winst in het Bulgaarse Samokov en anderhalf uur voor het treffen met de Israëliërs, kwam Toon van Helfteren naar buiten bij Martiniplaza. Hij had een vraag aan mij. Of dat verhaal toen, juist op dat moment nodig was? De spelers hadden het ook gelezen en de aanvoerder kwam voor het duel tegen de Bulgaren aan hem vragen of het echt zo erg was.

Wat kon de bondscoach een jaar geleden in een hotelletje in Bulgarije anders zeggen? Speel je hart eruit en zie wat er gebeurt.

En wat er is gebeurd weten we allemaal. Niet alleen is het EK bereikt, er staat ook nog eens een gezonde organisatie rond Oranje met financiële armslag. Voor het eerst sinds……

Enfin. Ik schreef wat ik denk en dat doe ik nu weer.

UNDERDOG


Als je het helemaal wilt lezen - wat ik iedere recht geaarde Basketball-liefhebber te zeerste kan aanraden!! - dan kan dat --- Hier --- DOEN!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten