vrijdag 7 oktober 2016

AMSTERDAM ORANGE ANGELS VS. NANTES / FIBA EUROCUP WOMEN: Een 'Shartie'(*) - Kort Verslag van de Amsterdam Angels vs. Nantes-Reze(FRA)


Ik zag kans mijn eigen advies op te volgen en toog naar de SHZ in Amsterdam om een kijkje te nemen bij het in Nederland spelende deel van de Orange Angels. Er waren -schat ik- zo'n 150-200 anderen, dus ik zat er niet alleen.

Door onder andere drukte op de weg was ik wel enkele minuten na het begin pas binnen, en ik had wat gemist; een flinke schutters-explosie van de Franse vrouwen, het stond 3-23...

Maar ik had mezelf nog niet op een van de bankjes gezet, of de wel in heel erg fluoricerend Oranje gestoken dames hadden hun score al meer dan verdubbeld. Ik heb er natuurlijk niet zoveel verstand van als sommige criticasters die er gewoon erg veel meer verstand van hebben dan ik, maar ik zag een Nederlands team -flink gehandicapt door de afwezigheid op het veld van de geblesseerd aan de kant zittende Zera Butter, Fieke Ligthart en Maaike Klein- dat snel, agressief, leuk basketball speelde, maar er in eerste instantie geen schot van buiten in kreeg -ik vermoed dat een goede Zera Butter er in die fase wel een paar ingeknald zou heben. Verder was me ook wel snel duidelijk dat de Franse Luchtmacht groter was, vele kilo's meer telde dan de Nederlandse opponentes -iets waar fieke Lighthart m.i. erg waardeval zou zijn geweest. En je startende spelverdeelster missen helpt natuurlijk ook niet echt...

Maar goed, de Meiden van Oranje gaven niet op, bleven fel en soms flitsend verdedigen, wat vele Steals opleverde, en -jammer genoeg- ook wel wat gemiste Lay-ups, en heel langzaam aan ging het vizier wat meer op scherp, en toen werd het eigenlijk een hele leuke wedstrijd. Even dacht ik "ze gaan nog gewoon winnen ook", er was namelijk wel wat frustratie te zien bij sommige Franse vrouwen, maar iedere keer als Oranje terugkwam tot 14, 15 punten, gebeurde er iets -een dubieuze call, een fantastische driepunter tegen, die soort dingen, en dan was het zo toch weer twintig verschil... Dus: best goed gespeeld, maar niet de volle 40 minuten, en dan koop je niets voor een 'High Energy', snelle, leuke wedstrijd...dan klinkt het zelfs een beetje zielig als je zou zeggen "Maar eigenlijk waren we toch beter". Ik verwacht ook niet dat ook maar iemand van de Angels dat zal uitspreken. Daarom doe ik het maar -genuanceerd, dat wel- Misschien waren de Nederlandse Meiden wel beter...in die 35 minuten die ik heb gezien dan...

Tsja, en dat is Internationaal Basketball: je moet compleet en goed zijn, van de eerste minuut van de eerste, tot de laatste minuut van de laatste wedstrijd. Ben je dat niet, dan heb je een dikke kans dat je in korte tijd je kansen verspeeld. En dat lijkt wel het geval; het zal niet meevallen om in Frankrijk te winnen, en dan ook nog met ruim 20 punten?

De wonderen zijn de wereld niet uit -alles kan- maar ik durf er mijn weinige geld niet op in te zetten. Ik heb erg goede basketball-herinneringen aan Nantes, maar ik denk niet dat het me gaat lukken ook de uit-pot bij te wonen...

Maar ik, en met mij die andere 100-200 M/V kunnen tenminste wel zeggen dat we de dit seizoen in Nederland gespeelde Internationale Club-wedstrijd hebben gezien. Dat kan verder niemand nazeggen, en dat vind ik toch wel jammer. Scorebordjournalistiek plegen zonder zelfs zelf maar een kijkje te hebben genomen is gemakkelijk, heel makkelijk, TE makkelijk.

En mochten die meiden in Frankrijk toch een mirakeltje weten te bewerkstelligen, dan zal ik weer mijn uiterste best doen om er weer bij te zijn.

Stats en meer van de wedstrijd --- Hier ---


AART DEKKER

(*) Een 'Shartie' is een kort, snel geschreven stukje van Aart Dekker -voor iedereen- maar voor de mensen die mijn stukken (vaak) te lang vinden...gegarandeerd in enkele minuten te lezen!

UPDATE: Het verslag van de wedstrijd op de NBB-site --- Hier ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten