vrijdag 27 april 2018

COLUMNIST AART DEKKER / PROJECT NBB / REFS/SCHEIDSRECHTERS ONTWIKKELEN / HOGE PRIORITEIT?: Basketbalscheids: Goede beslissing! met potential Michiel van Beers / VIDEO ANTIO SINTERNIKOLAAS


Basketbalscheids: Goede beslissing! met potential Michiel van Beers

🏀| Basketbalscheids: Goede beslissing!

Voor de campagne Basketbalscheids: Goede beslissing! spraken we met Michiel van Beers, die als scheidsrechter actief is binnen de potentialgroep. Deze groep is bedoeld om scheidsrechters met potentie verder te helpen met bijvoorbeeld het leiden van een wedstrijd en het verbeteren van hun 'game-management'. #Basketbalscheids #Goedebeslissing


**

Hoge Prioriteit

Vorig jaar kwam ik tot de ontdekking dat er door de NBB geen -of tenminste nauwelijks- Scheidsrechters mee konden worden gestuurd met de Nationale Jeugd Teams. Dit terwijl het 'normaal' is dat een Scheidsrechter deel uitmaakt van  'de officiële delegatie' -het team met de staf, met dus ook een Scheidsrechter. Deze moet dat wel bij Fiba te boek staan als Fiba-Scheidsrechter, maar die bleken het Nederlandse Basketball -naast Topper Antio Sinternikolaas- niet meer voorhanden...





Dit deed me terugdenken aan een ALV van de NBB -nu ergens tussen de vijf en de tien jaar geleden-waar wij -als afgevaardigden- een Arbitrage Beleidsplan aannamen. Dat Plan zag er pico bello uit; maar op de ene af andere manier triggerde dat mij wel om een vraag te stellen: ik prees de opstellers voor het perfecte plan, maar vroeg ook: "Wie dit plan tot uitvoering zouden gaan brengen?" Dat op die vraag geen helder, duidelijk en overtuigd antwoord volgde deed mij het ergste vermoeden... En kijk waar het ons gebracht heeft...

Ergens in die periode heeft er een flinke uittocht van wat oudere, ervaren Refs plaatsgevonden, en daarnaast zijn we in de belangrijkste competities van twee, naar drie scheidsen per wedstrijd gegaan, dat betekent dat er flinke verschuivingen van onder naar boven zijn geweest. En omdat het in de middelste en lagere regionen waar Bondscheidsrechters vereist zijn, die allemaal door de deelnemende clubs aan de Bond dienen te worden geleverd, was het ook in het verleden al vaak houtje-touwtjes-werk om alle wedstrijden bemand te krijgen door goede scheidsrechters... Ik sta daar inmiddels dusdanig ver vanaf, dat ik niet uit eigen ervaring mag spreken, maar als ik er her en der eens om vraag...dan zijn de antwoorden lang niet altijd bemoedigend.

En dan zou je eigenlijk ook nog eens uit moeten gaan van een in aantal en kwaliteit groeiend Bestand aan Scheidsrechters met de juist opleidingen en ervaring, omdat wij als Nederlandse Basketball nu eenmaal flinke ambities hebben, zowel kwalitatief als wat betreft omvang van de sport.

Dus ik ben heel benieuwd hoe het er met 'de Scheidsrechterij' in het Nederlandse Basketball voorstaat. Ik hoop daar de komende periode wat meer over te weten te komen.

Dus: wat gaat er goed?
En wat (nog) niet?

Reageren?
Graag!

AART DEKKER



Geen opmerkingen:

Een reactie posten