donderdag 19 april 2018

iBASKETBALL COLUMNIST JORIS ZANDBERGEN OVER IDENTITEIT / ZZ, DONAR, LANDSTEDE, NEW HEROES & DBL: 'Identiteit' / PROFESSIONALITEIT / TEAM /

Joris_Zandbergen_Column_iBB_Fast-Break

Identiteit

Het was een soort Super Saturday afgelopen weekeinde. Toen de rookwolken waren opgetrokken, was ongeveer duidelijk hoe de verhoudingen in de DBL liggen.


Laten we beginnen met Donar, dat in Den Bosch ondubbelzinnig duidelijk maakte wie er ook alweer de gedoodverfde kampioen is. 73-95 vond ik best stevig tegen een Den Bosch dat de laatste tijd goed bezig is.

Een revanche voor de nederlaag van Donar in Groningen tegen datzelfde Den Bosch, las ik, en hoewel ik begrijp dat er in die bewoordingen wordt geschreven, klopt dat niet helemaal want Donar krijgt er die twee punten niet mee terug natuurlijk. Den Bosch deed het op tweede paasdag gewoon goed, bestreed toen ook de Groningers op precies de juiste wijze. Donar kon het (door zijn hectische speelschema?) even niet opbrengen om Den Bosch gepast te antwoorden, maar de redenen doen er niet toe; New Heroes was die dag simpelweg de betere ploeg.

Mentaal
Als er zaterdag van revanche sprake was, dan was het op mentaal gebied. Met ons valt niet te sollen, zei Donar. Het blijft een heerlijk team om naar te kijken. Als ik mensen van Donar spreek, is het eerste dat ze zeggen dat het team is samengesteld op basis van karakter. Natuurlijk moet je ook een beetje handig zijn met een basketbal om er te spelen, maar het team is een voorbeeld van hoe het geheel groter is dan de optelsom van de losse delen. Toen ik las dat Slagter en Dourisseau langjarige contracten hadden ondertekend, dacht ik eerst dat de club een aardig risico nam door deze spelers-op-leeftijd voor zo lang vast te leggen, maar het is een gouden greep geweest. Zoveel gogme, zoveel karakter, zoveel inzicht; als ze een stapje inleveren (nog niets van gezien trouwens) dan maken ze dat op andere gebieden meer dan goed. De identiteit van de club.


Schlemielig
In Zwolle zag ik Leiden verliezen, schlemielig in de laatste seconden (maar de wedstrijd duurt nou eenmaal minstens 40 minuten) en voor de mooiste krant van Nederland schreef ik dat ZZ juist geen identiteit heeft. Ik moet eerst even Zwolle de complimenten maken, want dat speelde wel als een echt team, is mentaal sterk en heeft meer goede spelers dan je in eerste instantie inschat, maar Leiden vergooit de potentie die er in deze ploeg aanwezig is.


Te veel kapiteins en te weinig matrozen, stelde ik in het LD. Kijk, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van die gasten en evenmin aan hun kwaliteiten, maar het lijkt wel of iedereen eerst overal zijn plasje over moet doen.


Iedereen wil Michael Jordan zijn, niemand Scottie Pippen of Dennis Rodman/Horace Grant of Luc Longley/Bill Cartwright of John Paxson/Steve Kerr. Terwijl die dus ook allemaal van doorslaggevende betekenis waren voor het succes van Da Bulls. Pippen is zelfs een van de beste 50 basketballers aller tijden, maar hij had wel door dat je MJ niet voor de voeten moest lopen, wilde hij met zijn team de geschiedenisboeken in gaan.


U2
Vergelijk het desnoods met een rockband van wereldklasse als U2. Larry Mullen jr. en Adam Clayton zijn top in wat ze doen, en onmisbaar. The Edge is een fenomenale en invloedrijke gitarist die nummers schrijft en ook nog eens mooi kan zingen. Zonder hen geen U2. Toch zou U2 bij lange na niet het succes zijn geweest dat het is als Bono de helft van de tijd tamboerijn zou spelen en de achtergrondkoortjes verzorgde. Hij is de frontman, de leider.


Uiteraard mogen de anderen soms soleren en bepalen zij mede de sound van de band. Maar Bono schrijft de teksten, zingt ze ook en is met zijn uitstraling het gezicht van de band. Thomas Koenis speelt een geweldig seizoen bij Donar en is van groot belang, maar als hij het alfamannetje (dat is Curry, lijkt me) zou willen zijn, staan ze nu niet in de halve finale van de Europa Cup.


De Bono/MJ van Leiden zou Carrington Love moeten zijn. Als ZZ zijn spel speelt, is het echt moeilijk te verslaan. Alleen krijg ik het idee dat voor de rest een rol van Edge, Pippen, Rodman of Adam Clayton niet altijd een optie is. Gelukkig voor iedereen in onze Sleutelstad ben ik de coach van ZZ niet (en Meneer Paul vind ik een vakman), maar als ik het voor het zeggen had, speelde ik met dit Leiden iets wat lijkt op de seven seconds or less van de Suns, met Love als Nash. En iedereen die stapvoets het veld overgaat, zou ik maandagochtend heel vroeg extra laten trainen.


Achterafsteegjes
Na afloop van het teleurstellende verlies van Leiden, of zo u wilt de mooie zege van Zwolle, was er niemand van ZZ aanspreekbaar. Zullen we hier eens een protocolletje op los gaan laten, beste bestuurders van de League? Als journalisten hoeven we echt niet in de watten gelegd te worden, maar ik ben wel een beetje klaar met in gangen, halletjes of achterafsteegjes te proberen mensen te spreken te krijgen.


Een persconferentie met beide coaches en van elk team twee of drie spelers beschikbaar maken, het moet standaard te doen zijn. Net als het vanaf het begin van het seizoen vast twee keer in de week spelen (komen we aan het einde ook niet zo in de knoop).


De DBL heeft ook een identiteit nodig. Hoe sterker je imago, hoe beter de uitstraling. We hebben namelijk best een interessante competitie. Zolang niet iedereen Bono wil zijn.


**

Meer Columns van Joris Zandbergen op iBasketball:


'Bekerfinale'

'Bizar'

'Hrvatska'
 'Italia'
 Nog meer iBasketball-columns:   ---  Hier  ---



Geen opmerkingen:

Een reactie posten