woensdag 21 november 2018

COLUMNISTEN LEON KERSTEN & AART DEKKER: Oranje editie Hey Aart, Hey Leon / FIBA WK 2019 QUALIFIERS WINDOW-5 / ORANGE LIONS VS. POLEN(29-11-2018) en @HONGARIJE(2-12-2018)




Toon van Helfteren heeft zijn selectie bekend gemaakt voor de WK-kwalificatieduels met Polen en Hongarije. De voorlopige groep van 24 is teruggebracht tot 14 spelers die zich in Den Bosch gaan voorbereiden, voor de wedstrijdselectie zullen nog twee man afvallen.





Roeland Schaftenaar, Stefan Wessels en Terrence Bieshaar zijn geblesseerd en dus niet beschikbaar. Metname de afwezigheid van de ervaren Schaftenaar en ook Wessels laat zich voelen op de positie van power forward, maar het is zoals het is. De aanwezigheid van veel jeugd is meteen een vingerwijzing naar de toekomst en daar ben ik positief over.

Toevallig of niet hebben Aart Dekker en ik deze week al een Oranje editie van Hey Aart, Hey Leon gemaakt. Hierbij.
Hey Leon, donderdag 29 november -en daarmee ook mijn verjaardag- is nog maar krap twee weken weg. Geen ‘gewoon’ verjaardagsfeestje voor mij die dag; de Orange Lions spelen de eerste van (zowat/hopelijk) VIER ‘Do or die-wedstrijden’ die dag -tegen Polen- dus ben ik in de Maaspoort present. Hopelijk voor een geweldige wedstrijd, ik nodig wel wat mensen uit om mee te komen.
In de eerste aflevering hadden we het als over ‘de Lijst van 24’ en het hoe en waarom daarvan. De vraag nu is: wie zijn de op dit moment meest waarschijnlijke 12?
Aart, allereerst alvast gefeliciteerd en hopelijk kan ik je de 29e twee keer feliciteren.
De wedstrijdselectie van Toon van Helfteren voor de duels met Polen en Hongarije kent vast en zeker een heleboel bekende namen. Bryan Alberts is op college en zeker niet aanwezig. Ik denk dat de laatste plek naar Boy van Vliet gaat en daarmee niet naar Jessey Voorn of Maarten Bouwknecht.
Ik ga het proberen uit te leggen.

Kloof en achter Williams zijn de pointguards. Worthy de Jong en Arvin Slagter spelen op de 2. Shane Hammink en Yannick Franke op de 3. Als het nodig is gebruikt de bondscoach Worthy als derde pointguard, vandaar dat Bouwknecht er nu niet bijkomt (hoewel net fit speelde hij wel een aardige Europese partij tegen Ziona).

Er zijn dus vier man voor de 2- en de 3-posities. Gezien zijn leeftijd, status en capaciteiten zou Voorn (benaderde tegen Ziona trouwens wel zijn topvom) een van die vier moeten zijn, maar dat is hij niet. Om hem als vijfde man voor die plek mee te nemen om dan voornamelijk op de bank te zitten is niet sjiek. Daarom denk ik dat Boy van Vliet aan het grote werk mag gaan ruiken en wie weet een bijdrage mag gaan leveren. Hij schoot tenslotte in de Maaspoort het licht uit op bezoek met Suns bij New Heroes. Mooi dus dat Polen dan naar de Maaspoort komt.

Overigens denk ik dat Oranje binnen 12 maanden aan een voorzichtige verjongingskuur moet beginnen. Mocht het onverhoopt tegen Polen of Hongarije misgaan, dan zijn de laatste twee duels daar aardig geschikt voor.

Tien van de 14 opgeroepen mannen lijken mij duidelijk (zeker omdat er een paar geblesseerden zijn). Vraag is nu welke twee van de vier debutanten bij de wedstrijdselectie gaan zitten. Boy van Vliet lijkt mij zeker, gezien ook voorgaande uitleg. Er is nog een vijfde man nodig voor onder het bord. Dan gaat het tussen Kuta en Mast. De Groninger is meer een 4 omdat hij een schot heeft, Kuta lijkt fysiek verder. Bij foutenlast zullen ze moeten spelen, dus ik ben benieuwd wie van de twee Van Helfteren en Van der Holst gaan kiezen.
Een keurig om-en-om schema in de laatste drie Fiba-windows van 2018/2019; de Orange Lions speelden in het vorige (vierde WK-kwalificatie) window in september al tegen Hongarije(T) en Litouwen(U). Deze keer in november tegen Polen(T) en Hongarije(U), en het laatste window is dan in februari 2019, met Polen(U) en Litouwen(T).
Hey Leon: Hoe liggen de kansen tegen
1) Polen?
2) Hongarije?
3) en wat betekent dat voor de overall-kansen op Kwalificatie voor China 2019?
Aart, Nederland moet en zal vooral van de eigen kracht uit moeten gaan. Oranje heeft niet de namen die Polen en Hongarije wel hebben. De Poolse spelers acteren allemaal op een hoog niveau en Adam Hanga van Barcelona is weer fit voor de Hongaren, of hij beschikbaar is, is dan weer een heel ander verhaal.

Ik heb de wedstrijd tussen Polen en Kroatië helemaal gezien en Polen won dus van de Kroaten die met al hun NBA-sterren aanwezig waren. Het verschil was dat de Polen een beter team was. De fysieke kracht van dat team viel me op met een beer onder het bord, plus wat sterke schutters.




 


Hongarije werd door Oranje enerzijds onderschat voor de thuiswedstrijd (na de voorgaande twee winstpartijen op Roemenië en Italië), anderzijds was dat gewoon een sterk team. Evenwel waren de Hongaren geen wonderploeg en de druk op 2 december ligt bij de thuisspelende Hongaren. Een situatie waar Oranje de afgelopen jaren goed in gedijde.

Feit blijft dat Oranje de laatste vier duels moet winnen om serieus kans te maken op het WK. Een nederlaag in Hongarije betekent 100% zeker het einde. Een nederlaag tegen Polen kan theoretisch nog goedgemaakt worden in de uitwedstrijd, maar dat is niet reëel, al was het alleen al omdat het maar de vraag is of Oranje dan genoeg overwinningen heeft om de Polen nog te passeren.
Hey Leon, voor het eerst in geruime tijd is er weer eens een belangrijke Interland in de Maaspoort. Ik ben daar eigenlijk wel blij mee, omdat ik hoop dat daar de o zo belangrijke fanatieke Support voor Oranje op dit moment misschien wel het kansrijkst is (sinds de 5 Mei Hel van Leiden geen logische keuze meer blijkt). Maar ik herinner me ook een Belangrijke Interland in de Maaspoort die tegen Turkije ging, met een stampvolle Maaspoort vol Turken…die pot werd op de nipper verloren… Er leven ook best veel Polen op berijdbare afstanden in Nederland, België en Duitsland. En dat kunnen hele fanatieke sport-supporters zijn… Jij bent de expert hier als het gaat om Den Bosch, de Maaspoort en het sentiment in de regio.
Wat denk je, wordt het een volle Maaspoort? En zal die zaal overwegend vol zitten met fanatiek Nederlands en Oranje-getinte mensen? Of krijgen we een goeddeels wit rode zaal met bloedfanatieke Polen?
Aart, Het grappige is dat Otto Workforce een belangrijke sponsor is van New Heroes, een bedrijf dat Oost-Europese arbeiders aan het werk zet in Nederland. Of er veel Polen komen, nou veel minder neem ik aan dan Turken toen.

Ik denk trouwens wel dat er in Den Bosch en ruime omgeving voldoende basketballiefhebbers annex fans van Oranje wonen. Toch blijft het een donderdagse wedstrijd waarop veel mensen zelf sporten of de volgende dag moeten werken of studeren. Het publiek zal dus echt uit de buurt moeten komen. Stijf uitverkocht (staan op de balustrade) hoop ik wel, maar denk ik niet. Gewoon goed vol, moet lukken. Dan kan het misschien weer eens ouderwets spoken in de Maaspoort (net als tegen Ziona) waar het publiek lekker dicht op het veld zit, zoals in Leiden.
Hey Leon, mocht het neigen naar het laatste, hoe voorkomen we dat scenario?
Aart, Ik hou niet van discrimineren, dus om nou Poolse achternamen geen kaarten te laten kopen. Zal ook niet nodig zijn, de Brabanders zullen en moeten er op tijd bij zijn.
Hey Leon, ben ik nog iets vergeten aangaande Orange Lions en dat in dit stadium aan de orde moet komen?
Aart, Nou niet direct vergeten. Ben wel benieuwd wie jij nog in het rijtje talenten wilt zetten voor de toekomst van Oranje.

Keye van der Vuurst de Vries, Boy van Vliet, Rienk Mast, Nathan Kuta en Morgan Stilma zitten in de 24-koppige selectie, Jito Kok en Terrence Bieshaar zijn nog jong.

Tristan Enaruna, Jamie Bergens, Boyd van der Vuurst de Vries, Derrik Smits, Matt Haarms.
Wie horen daar dan nog meer bij?


Hey Leon, die vraag had ik aan moeten zien komen, en is terecht. Maar mijn hoofd staat er nog even niet naar...ik kom er later op terug..!

LEON KERSTEN & AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten